In San Martin los Andes.

(Sunday 13 March 2016) by Louisb
Donderdag 3 Maart. Coyhaique - Villa Amengual. 147 km. Totaal 5334 Km.
Na het ontbijt afscheid genomen van mijn hosts en hen hartelijk bedankt voor de goede verzorging.
Op weg naar het Noorden.
De warming-up is vanuit het dorp de heuvel op. Na een goed uur fiets ik op de top en als ik het rivierdal induik begint het te miezeren. Een uurtje of 2 komt de zon erdoor en kan de regenkleding weer uit. Tussen hoge bergen en door enkele rivierdalen. Het is eigenlijk nooit vlak. Klimmen en dalen is het wat de klok slaat. Na 75 km ben ik in het dorp Maniuhales. Eigenlijk had ik dit gepland als mijn einddoel van vandaag. Maar het is nog wel erg vroeg in de middag. Ik fiets nog even verder. Via een kwalitatief goede beton en asfaltweg en een schitterende natuur, met meren, bergen en veel bossen kom ik aan in Villa Amengual. Eerst even wat eten in een restaurantje. Daarna een bed zoeken, douchen en rust.

Vrijdag 4 Maart. Villa Amengual - Puyuhuapi. 88 km. Totaal 5422 Km.
Het dorp uit en efkes naar boven. Dan een eind naar beneden naar het rivierdal. Het is nog frisjes dus ik heb mijn lange kleding aan. Na 40 km ga ik rechtsaf het Rippio op. Het ligt er wel aardig bij. Maar het loopt de eerstvolgende 6 km steil omhoog. Af en toe van de fiets af om hem omhoog te duwen. Ondertussen is het weer 24 graden en heb ik het korte goed weer aan. Wat een geweldig uitzicht heb ik regelmatig. Langs verschillende gletsjers en meren. Maar ook machtig mooie rotspartijen. Af en toe lijkt het of de weg door zoïn berg gaat. Maar een stukje ervoor draait het dan links of rechtsom. Het laatste stuk gaat het ontzaglijk groot meer, mooi. In Puyuhuapi vind i een Hospedaje dat me wel goed past. Ik ben de enige gast. Geen WiFi, maar wel een warme douche. En een goed bed. Net zo belangrijk.

Zaterdag 5 Maart. Puyuhuapi - Villa Santa Julia. 130 km. Totaal 5553 Km.
Vanuit het dorp eerst 2 km klimmen. Het Rippio is aardig goed, maar de steile hellingen vallen me tegen. En het is frisjes. Al dat koude gletsjerwater in dat grote meer is daar de schild van. En de wind komt vanaf dat meer. Dus. Na 18 km tot mijn verassing asfalt. Dat stond niet op de kaart. Er ligt al 12 km en ze zijn nog bezig. Toch blijft het klimmen best pittig. Dan komt er een ongelooflijk slecht stuk Rippio. Ik moet verschillende malen van de fiets omdat vooral in steile bochte heel veel losse stenen liggen. Geen grip dus.
35 km voor mijn einddoel ligt nog een klein dorpje. Lekker rusten met een koude cola en een hapje.
Het gaat daarna over gloednieuw asfalt naar Santa Julia.
Toch nog enkele korte steile klimmetjes, maar goed te doen op dit asfalt.
Toch heb ik vaak mijn allerkleinste versnelling moeten gebruiken. Pfoe.
Santa Julia bestaat uit een 40 tal huisjes. het winkeltje is tevens een Hospedaje. Lekker warm douchen, eten rusten.

Zondag 6 Maart. Villa Santa Julia - Chaiten. 91 km. Totaal 5644 Km.
De hele ochtend laaghangende wolken. Na de middag komt er af en toe een opening. Toch de hele dag in lange spullen gefietst.
En weer een steile berg met ontzettend slecht Rippio.
Maar dan plotseling bij een nieuwe brug, Asfalt. En dat zou tot het eind zo blijven Joehoe.
Op het Rippio nog pech gehad met mijn voortas. Door het stuiteren raakte de voortas plotseling los en sloeg in het voorwiel. 1 beugel finaal afgebroken en een andere beschadigd. Alles provisoris gerepareerd en doorfietsen. Ook mijn achterwiel begint nu weer behoorlijk te wiebelen. En een spaak in mijn voorwiel ziet er niet al te best uit.
Maar alles zit nog stevig vast.
In de namiddag kom in in Chaiten aan. Om 8 uur in de avond koop ik een ticket voor de Nacht Ferry naar Puerto Montt.
Om middernacht de Ferry op en rond half 2 varen we. Een beetje gedommeld in een slaapstoel. Gelukkig wel genoeg brood en beleg bij me om de nacht door te komen.

Maandag 7 Maart . Totaal 5644 Km.
Om 11 uur legt de Ferry aan in de haven van Puerto Montt.
Nog even wachten tot alle autoos van de boot zijn en dan richting binnenstad.
Eerst naar een fietsenmaker om de schade te laten herstellen. De beide wielen hebben het de laatste dagen zwaar te verduren gehad. En dat is ook goed te zien.
En vanaf nu blijf ik op asfalt. Na een uurtje is alles gefikst en laad ik mijn spullen weer op de fiets. Op zoek naar een overnachtingsplek. Ze hebben geen WIFI. Nou ja. Eerst maar eens lekker douchen. Vervolgens mijn was naar de wasserette. Kan ik morgenmiddag pas weer ophalen. Dus dat word een extra rustdag. Ondertussen een beetje door de stad wandelen. En heerlijke zalm gegeten. En niet zoïn heel klein stukje. De vis is hier erg goedkoop.

Dinsdag 8 Maart. Puerto Montt. Totaal 5644 Km.
Een rustdag. Heerlijk uitslapen. Ontbijten en dan in de stad rondwandelen.
Het is en beetje bewolkt. En frisjes met 20 graden.
In de middag toch nog even een stuk vis gegeten. Daarna mijn was opgehaald en de tassen gepakt.
Daarna nog even een bakje koffie gedronken.
Dan heerlijk slapen. Morgen richting het Noorden. Osorno.

Woensdag 9 Maart. Puerto Montt - Entre Lagos. 151 km. Totaal 5795 Km.
Tot ongeveer 12 uur zit het werkelijk dicht. Dan komt het zonnetje er binnen no-time doorheen en word het korte broeken weer. De eerste 100 km tot aan Osorno zit ik op de Ruta 5. Ook wel bekend onder de Pan Americana. Een 4 baans Auto weg. Er is volgens mij in heel Zuid Amerika geen veiligere weg dan deze.
De vluchtstrook wordt gebruikt door fietsers, ]een enkele wandelaar en de bussen stoppen om passagiers in of uit te laten stappen.
Onderweg nog even bijgetankt bij een service station en even wat extra lucht in de banden.
Bij Osorno verlaat ik de Ruta 5 en ga op de 215 richting Argentina. Onderweg veel melkvee en vleesbollen. En natuurlijk de vele Vulkanen. Mooi gezicht.
Nog een keertje gestopt voor een frisdrankje en een broodje. In de namiddag kom ik aan in Entre Lagos. Een prachtig gebied met zijn vele meren. Een mooi Hospedaje gevonden, even douchen en een rondje naar het Lago lopen. Daarna eten en slapen. Morgen word het veel klimmen.,

Donderdag 10 Maart. Entre Lagos - Villa Anggustura Argentina. 110 km. Totaal 5905 km.
In de vroege ochtend langs het Lago fietsen. Wat wil een mens nog meer. En dan het mooie uitzicht op de nu al meer dan 8 jaar geleden uitgebarsten vulkaan de PuyuHue. Het beloofd een mooie dag te worden. Het weer is goed en de benen voelen ook goed.
Veel klimwerk te doen vandaag.
Het gaat op en neer langs de Lagoos. Dan gaat het echt omhoog tot de bergpas van 1100 meter. En daar komt de Chileense douane post ook al. Na een 2 tal minuten sta ik weer buiten met mijn uitreisstempel in mijn paspoort. Nog even wat eten inslaan en de rest van mijn Chileense pesos inwisselen tegen de Argentijnse Peso.
Na de post is het eerst dalen geblazen. dan weer omhoog naar 1321 meter. Daar is de Grens tussen de beide landen. Maar de Argentijse Douane zit nog 17 km verderop. Wel een schitterende natuur. Ondanks de grote verwoesting die de vulkaanuitbraak heeft teweeggebracht. Maar dat is de natuur.
Wel nog heel veel vulkaanas en verbrande bossen.
Dan een afdaling van 17 km naar de Argentijnse post. Heerlijk. Dat gaat lekker. Daar lange rijen voor 2 balies. Na 490 minuten heb ik mijn stempel en spring snel op de fiets. het is al laat en ik moet nog een eindje.
Op een leuke plek ruim voor Villa Angustura zet ik mijn tent op. Pasta koken en slapen.

Vrijdag 11 Maart. Villa Angustura - Lago Vilarino. 106 km. Totaal 6011 Km.
Eerst even richting dorp fietsen. Ik heb namelijk een voorraadje eten nodig. Ik vermoed namelijk dat ik vandaag geen dorp zal kunnen bereiken. Het is nogal wat klimwerk.
Dat word dus een late start vandaag, maar ja, het is vakantie.
Heel veel steile klimmetjes en dito afdalingen vandaag. Maar wel in een prachtige omgeving. Bekend als de 7 Lagoos. Ik merk nu dat het gisteren best zeaar is geweest. Na 106 km genieten van de prachtige omgeving stop ik ermee. Een camping aan een van de Lagoos. Mooi.
Douchen, eten, veel en rust.

Zaterdag 12 Maart. Lago Vilarino - San Martin Los Andes. 50 km. Totaal 6061 Km.
Eigenlijk was mijn plan om een andere route te fietsen. Maar omdat ik dan veel langer over de Pampaas moet heb ik besloten om naar het Noorden door de Andes te fietsen. Wel een stuk zwaarder, maar veel mooier. En ik heb tijd genoeg.
Maar ja, soms zijn er van die dagen dat echt helemaal niks wil.
Vannacht aan het Lago was het echt koud. Dat kan natuurlijk ook wel op 1100 meter hoogte. Maar door de bergen duurde het een hele poos voor het zonnetje begon te branden. Een hele late start word het dus.
En ja, de kop wil wel, maar de benen zeggen , nu even niet met al dat geklim. Toch weet ik nog een groot dorp te bereiken. San Martin los Andes. Via het Toeristen bureau krijg ik een adres van een Hostel. Snel erheen. Douchen, even de benen strekken en vooral veel rusten. Hopelijk gaat het morgen beter. Ik zit nog wel enkele dagen in de Andes.