Einde Fietstocht.

(Wednesday 24 September 2014) by Louisb
Donderdag 4 september 2014.
St Marie - Saint Georges 60 km Totaal 23878 km.

De groene route blijft maar doorgaan. De gehele dag langs de rivier de Chaudiere gefietst.
En er zitten veel korte steile klimmetjes in.
De omgeving is weer mooi. Ook hier toch wel veel Mais en sojabonen.
Maar de bossen, prachtig. Ook veel grote zhoutzagerijen langs de weg. nadeel hiervan is natuurlijk de grote volgeladen hout trucks. Om 2 uur in de middag sta ik bij Jean- Philippe aan de deur. Hij is mijn Warmshower host deze dag. Na het kennismakings praatje en een rondleiding door het huis gaat hij weer naar zijn werk bij de Bank. Om 9 uur vanavond is hij terug.
Later op de middag komt zijn vader langs en gaan we eten bij de plaatselijke juffrouw Tok. Natuurlijk veel kletsen over fietsen, reizen en het leven in het algemeen.
Na thuiskomst nog iets met JP gedronken en gepraat over fietsreizen en het voorbereiden van zoïn tocht. Ook nog even roger Federer zien winnen. Hij is goed. Daarna lekker slapen.

Vrijdag 5 September 2014.
Saint georges - Jackman USA 75 km. Totaal 23953 Km.

Vroeg afscheid van JP en zijn vriendin genomen. Over de fietsstrook verder naar het Zuiden.
Eerst nog langs de rivier, maar met de grensovergang in zicht steeds meer heuvels.
Binnen 5 minuten ben ik langs de Bordercontrol.
Dan nog een 30 km over pittige heuvels richting Jackman. Nu alleen nog door de gigantische bossen van Maine. Ik moet onderweg steeds denken aan de filmbeelden van Und ewig singen die Walder.
Sorry maar geen umlaut op de A.
Hier mijn intrek in een motel genomen. Douchen, rust.
Morgen verder door de prachtige natuur in Maine.

Zaterdag 6 September 2014.
Jackman - Bingham 83 km. Totaal 24036 Km.

Vanaf de aftrap heuvel op. Na 5 km klimmen kom ik op het hoogste punt. Pff dat is pas een warming-up.
Mensen,mensen, wat een mooi uitzicht. Bossen, meertjes en een rivier. Giga mooi.
Na 40 km bij het dorpje The Forks een lange pauze genoten. Wat eten en drinken, vooral het laatste. Het is 28 graden, redelijk warm dus.
Na de pauze fiets ik weer langs de rivier. Dat betekent af en toe een kort steil klimmetje en dito afdaling. Nadat ik het dorp Moscow doorgereden ben kom ik aan in Bingham.
Daar zie ik een vakantiecomplex die allerlei dingen organiseren, op en bij de rivier. Kanovaren, vissen, quad rijden en wildwatervaren.
Ook kun je hier kamperen. Niet in mijn eigen tent, maar in een 10 persoons tent met stapelbeden.
Deze zijn bedoelt voor groepen. Maar aangezien de scholen weer zijn begonnen en het seizoen ten einde loopt staan de tenten leeg. Een grote tent voor mij alleen, klasse.
Douchen, eten en een stukje lopen. Daarna wat drinken en heerlijk slapen.

Zondag 7 September 2014.
Bingham. Totaal 24036 Km.
Vandaag een rustdag genoten. Een beetje rondgewandeld, gegeten en gedronken. Verder alleen genieten van de prachtige omgeving.

Maandag 8 September 2014.
Bingham - Vassalboro 93 Km. Totaal 24129 Km.

Na het onbijt opstarten. Temperatuur 18 graden en een lichte rugwind.
De hoge heuvels heb ik duidelijk achter mij gelaten. Nu af en toe een kort klimmetje.
Dat zal dan ook inhouden dat ik mijn snelheidsrecord van eergisteren niet zal verbeteren.
Met 66,4 km heuvelaf op een schitterende nieuwe en vlakke asfaltweg.
Het zij zo.
Ook vandaag weer bossen, bossen, rivieren en meertjes. Af en toe een klein dorpje om te rusten. Ik voel mij een bevoordeeld mens.
Mijn eindpunt is Vassalboro. Daar wonen Bernie en Jody. Beiden Leraar-Lerares.
Jody werkt thuis op de biologische borderij en werkt als inval kracht op school. Beiden hebben in het verleden les gegeven op diverse Internationale scholen. verspreid over de hele wereld.
Ook werken er 4 jongelui, uit de USA en Frankrijk. Natuurlijk om te ervaren hoe dat werkt op deze boerderijen, maar ook om beter Engels te leren spreken. Zij krijgen niets betaald.
Zij werken voor kost en inwoning. En dat is bij Bernie en Jody niet slecht. ik blijf hier 2 nachten.
Aan het eind van de middag gaan we met zijn allen naar hun Log Cabin aan het China Lake. Daar krijgen we een heerlijke maaltijd voorgeschoteld. En natuurlijk ijs na.
Gezellig.
Bij donker weer terug naar de boerderij. Lekker slapen.

Dinsdag 9 September 2014.
Vassalboro Totaal 24129 Km.

Om 7 uur eruit en ontbijten.
Daarna wat kleine klusjes opgeknapt, vooral om iets om handen te hebben. En natuurlijk om mijn kost te verdienen. Hahaha.
Gezamelijk lunchen onder een grote Maple tree. Heerlijk in de schaduw en natuurlijk veel kletsen.
Overdag was het zon 24 graden. Het koelt in de nacht af tot 11 a 12 graden. Herfstachtig.

Woensdag 10 September 2014.
Vassalboro - Brunswick 93 km. Totaal 24222 Km.

het is wederom prachtig weer. En de gehele dag fietsen door de prachtige natuur. Eigenlijk niets anders dan de vorige dagen op de fiets. Het is licht heuvelachtig, maar niet erg hoog of steil. Eigenlijk wel prettig zo.
Mijn eindpunt is Brunswick. Daar heb ik mijn volgende Warmshowers adres. Mijn hosts voor vandaag zijn Pete en Leslie. Zij is lerares en hij werkt voor de State. Een hartstikke leuk en openhartig stel die zelf ook veel hebben gereisd. Redelijk laat naar bed gegaan.

Donderdag 11 September 2014.
Brunswck - Portland 48 km. Totaal 24270 Km.

Het weerbericht gisteren zag er al niet zo goed uit. En dit keer hadden ze het goed.
Na een goed ontbijt afscheid genomen van Pete en Leslie. Nog geen 10 minuten op de fiets en het begint te gieten. Geen schuilmogelijkhei, dus het regenpak aan en rustig verder. Na een half uurtje is het weer droog en gaat het regenpak weer uit. Een paar kilometer verder kom ik in Freeport. Dit is een klein dorpje, waar vele jaren geleden een grote campingwinkel is geopend, L.L. Bean. Doordat deze winkel zoveel klanten trok, zijn er diverse andere grote winkels ook in dit dorpje geopend. Nike, Adidas, Old Navy en nog veel meer. En natuurlijk de bekende fastfood ketens.
Natuurlijk even rondgekeken en een nieuwe rugzak gekocht.
Niet erg veel verder ligt Portland. Hier ga ik naar het huis van Douglas, die mijn Warmshowers host is.
Het toeval wil dat hij op het kantoor van L.L. Bean werkt. Een hele aardige vent, die elke dag naar en van zijn werk fietst. Heerlijk gegeten en ook nog de was kunnen doen. Daarna gezellig gekletst over natuurlijk zijn werk en fietstochten. Daarna lekker slapen.

Vrijdag 12 September 2014.
Portland - Kittery 93 km. Totaal 24363 km.

Na een stevig ontbijt afscheid genomen van Douglas. Hij moest al vroeg werken. Daarna alle spullen op de fiets gepakt, de deuren afgesloten en rustig opgestart.
Het is prachtig weer, vergeleken met gisteren. Een mooie rustige weg en fietsen met een lichte rugwind is natuurlijk zalig. Het laatste stuk was het even zoeken naar het adres van mijn volgende WS hosts. Danielle en Richard wonen in een mooi huisje aan de rand van Kittery. Zij is geboren in Nederland en als kind met haar ouders naar de USA getrokken. Zij spreekt nog een aardig woordje nederlands. Erg hartelijke mensen. Natuurlijk veel gepraat over het reizen op zich, maar natuurlijk ook heel veel over Nederland en het leven in de USA.

Zaterdag 13 September 2014.
Kittery - Ipswich 65 km. Totaal 24428 Km.

Na het ontbijt over de kustweg fietsen. Af en toe redelijk dicht langs het water. Leuk.
Onderweg een paar leuke dorpjes met een haven. Leuk om hier even te rusten en vanaf afstand alles te bekijken. Mooie plekken om even te rusten.
het is vandaag behoorlijk fris. Het voordeel is de lichte rugwind. Na de middag betrekt de lucht.
Maar ik heb geluk. Het begint pas te regenen als ik hoog en droog en gedouched bij mijn Warmshowers hosts op de bank zit. Bob en Kim wonen in een prachtig huis buitenaf. Met Paardenstal en een buitenbak. Zij rijdt paard. Haar beroep is Dierenarts. Bob is huisman. Hij is van italiaanse komaf. Misschien dat hij daardoor zo een goede kok is. Het eten was voortreffelijk.
En natuurlijk praten over hun en mijn reis en fietservaringen. Leuk.

Zondag 14 September 2014.
Ipswich - Peabody 45 km. Totaal 24473 km.

Een rustig ritje vandaag. Na een hartelijk afscheid van Bob en Kim weer op de fiets. Via allerlei achteraf weggetjes kom ik al vroeg aan bij mijn laatste Warmshowers host van deze fiets tour.
Debra woont in Peabody en is Fysiotherapeut. Een heel leuk mens. Ook zij zet een heerlijke maaltijd op tafel. Heerlijk.Natuurlijk veel gekletst over het leven, reizen en fietsen.
Daarna nog even het nieuws op tv gekeken en daarna slapen.

Maandag 15 September 2014.
Peabody - Gloucester 32 km. Totaal 32 km. Totaal 24505 km.
Gisterenavon nog eens nagedacht over hoe ik de laatste dagen van mijn reis moet indelen.
Mijn oorspronkelijke plan was om de laatste nachten in Boston door te brengen. Dat ga ik nu niet doen. Vandaag fiets ik via de kustweg naar Gloucester. Dit dorp is het oudste vissersdorp van de USA. Natuurlijk prachtig om er een grote wandeling te maken. Ook de omgeving is mooi, met allerlei rotspartijen tot in het water. Ook voldoende betaalbare overnachtings mogelijkheden. Na het warme eten in een restaurant lekker slapen.

Dinsdag 16 September 2014.
Gloucester - Boston 60 km. Totaal 24565 Km.

Via de kustweg naar Boston gefietst. In het stadje Salem een korte rustpauze gehouden.
Daarna door tot bij het vliegveld waar ik bij een autoverhuurbedrijf voor 1 dag een auto huur.
Voordeel; Geen taxikosten en de mogelijkheid om wat kleren te kopen bij een outlet en bij inleveren van de auto morgen een gratis shutlle naar het vliegveld.
Na een rondje op de parkeerplaats om even te wennen aan de auto Boston in om bij de Rei winkel een fietdoos te kopen. Deze achter in de auto en verder naar de Outlet Mall ten Zuiden van Boston. Daar op de parkeerplaats eerst mijn fiets uit elkaar en in de doos verpakt. Dan eerst een rondje langs de winkels en een bakje doen. Daarna daadwerkelijk wat kleren gekocht en vervolgens iets gegeten.
In een klein dorp een kamer bij een motel genomen en vervolgens mijn tassen uitgepakt. Uitgezocht wat ik meeneem naar huis en dat in de plunjezak gestopt. Vervolgens de fietstassen in de fietsdoos en de doos dicht getaped. Klaar. Douchen, even tv kijken en slapen.

Woensdag 17 September 2014.
Boston 0 km. Totaal 24570 Km.

Lekker lang geslapen. Ontbijt in het motel. Daarna op weg naar het verhuurbedrijf.
Het is behoorlijk druk op de weg. Toch nog even een bakje koffie voordat ik verder rijdt.
Om 1 uur heb ik mijn auto ingeleverd en even later zit ik met mijn spulletjes in de shutlle naar het vliegveld.
Daar gewacht tot 5 uur. De incheck balie ging open en na het betalen van mijn fiets en de ontvangst van mijn instap kaarten door de douane naar de wachtruimte.
Half 10 vertrekken we richting Ijsland. Daar bijna 3 uur wachten en dan naar amsterdam. In Amsterdam met de trein naar Putten. Daar word ik afgehaald door Esther, Julian en Laurens.
Wat zijn die gegroeid. Erg leuk. Daarna naar Esthers ouders waar ik voor de eerste keer mijn jongste kleinzoon Olivier zie. Wat een mooi en vrolijk mannetje.
Na het eten nog nagekletst over mijn reis, daarna door Fabian naar Winterswijk gereden.
Fabian, Esther, Jan en Bertha hartelijk dank voor jullie gastvrijheid en al de moeite.