In Minneapolis, Minnesota.

(Friday 27 June 2014) by Louisb
Donderdag 12 junui 2014.
Maverick Junction - Custer 70 km. Totaal 17426 km.

Vandaag de eerste fietsdag in de Blackhills. Ik dacht rustg op te starten, maar na 2 km begint het al serieus op te lopen. Niet steil, doch zwaar.
Na 8 km kom ik in Hot Springs en dat ligt op een hoogte van 1000 meter. Even een korte pauze en dan verder.
Het gaat lekker op en neer richting Wind Cave National park. Op een gegeven moment zitten er brede roosters in de weg. Dat betekent groot wild.
En ja hoor. Na enkele bochten een aantal Bisons niet al te ver van de weg af. Even wat fotoos maken en dan door. Een heuveltje verder nog meer bisons, mooi.
Bij een splitsing rechtdoor richting Pringle.
Daar aangekomen fiets ik verder op een oude spoorlijn, die is omgetoverd tot een fietspad.
De Mickelston Trail bestaat uit een goed grindpad.
Dan omhoog tot een hoogte van 1620 meter tot in het dorp Custer. Inkopen doen en een camping opzoeken. Ik blijf hier 2 nachten.

Vrijdag 13 Juni 2014.
Custer - Crazy Horse Mountain VV 25 km. Totaal 17451 Km.

Vandaag met de fiets naar het Crazy Horse Monument. Het is lekker weer en een leuke afstand.
Het verhaal van en over Crazy Horse en het bouwen van het monument is een heel apart en mooi verhaal. Ik denk dat je met Googhelen veel te weten zult komen. Het monument wordt gebouwd met geld van donaties en de inkomsten van de betalende bezoeker en de souvenier verkoop. Er komt dus geen staatssteun aan te pas.
Het is een gigantisch groot monument. En het is nog lang niet gereed.
Bijvoorbeeld; De vier hoofden van het Rushmore monument passen in het hoofd en verentooi van Crazy Horse.
Grandioos om dit alles te mogen zien.
In de namiddag nog rondgewandeld in Custer en daar gegeten.

Zaterdag 14 Juni 2014.
Custer - olf Camp 40 km. Totaal 17491 Km.

Laat in de nacht onweer en regen. Ook vroeg in de ochtend veel regen.
Ik besluit toch om 9 uur te vertrekken richting Custer State Park.
Na een uurtje dient zich de volgende plensbui aan. Even een stukje terug, want daar is een cafeetje. Koffie plus dus.
Na de bui verder, maar het blijft miezeren. Op 40 km moet ik linksaf richting Mount Rushmore. Maar voor mij ligt een camping. Ik blijf maar hier, want Mount Rushmore zal ook wel niet al te mooi te zien zijn met dit weer.
Ik zet mijn tent op en het is droog. Zelfs de zon laat zich zien. Is mijn tent in ieder geval weer droog.
Van de campingeigenaar mag ik mijn tent onder een afdakje zetten. Ja, doen maar, want er zit wel regen in de lucht. In de avond wordt ik uitgenodigd om bij een maaltijd van een vriendengroep aan te schuiven. Ja, graag. Heerlijk gegeten en natuurlijk gezellig gekletst. Om 11 uur lag ik er pas in.

Zondag 15 Juni 2014.
Wolf Camp - Keystone 30 km. Totaal 17521 Km.

Vandaag een korte mssr heftig zware rit. Vannacht een zware onweersbui met veel regen. Fijn zoïn afdakje. Vanmorgrn, strak blauwe hemel en de zon. Heerlijk fietsweer dus. Tot aan Mount Rushmore ging het oop en af. Behoorlijk steile klimmen van onder andere Iron Mountain en Mount Rushmore. Onderweg nog enkele tunneltjes gepasseerd. Het leuke is dat je vanuit de tunneltjes, het monument kunt zien. We op behoorlijke afstand hoor.
Alleen zit er nog wel een dal tussen..
Lekker naar beneden suizen en op de splitsing linksaf. En wauw, 4 km klimmen tussen 8 en 10 %.
Het ging, maar wel met veel inspanning.
Bovenop staat dan het hele complex. Musea, Videozaal en een mooi terras, waar je behoorlijk rond kunt lopen om het monument goed te kunnen zien.
Er zijn veel toeristen. Natuurlijk zijn er veel souveniershops en het allom bekende US eten en drinken.
Na een 2 tal uren rondgelopen en gezeten te hebben, weer op de fierts. Berg af richting Keystone. Daar even een korte stop, iets drinken en eten inslaan. De laatste 4 km tot de camping is het bijna vlak.
Er lopen rails langs de weg. Er rijdt elk uur een stoomtreintje op naar een ander dorp, Hill City. Leuke toeristische attractie, toch?
Die richting fiets ik morgen ook op.

Maandag 16 Juni 2014.
Keystone - Deadwood 93 km. Totaal 17614 Km.

Vandaag met prachtig zonnig weer richting Hill City. De eerste 16 km zaten er gemene bulten in de weg. Hill City ligt op 1400 meter hoogte. Bij HillCity ga ik de Mickelson Trail weer op. Richting Noord.
Het pad gaat dwars door de prachtige natuur. Het voordeel is dat er geen steile klimmen zijn. Wel zijn ze erg lang. Maar niet boven de 3 %. OOk zitten er een paar tunnels in. Prachtig. En natuurlijk verboden voor allerlei gemotoriseerd verkeer. Lekker rustig. Laat in de middag kom ik in het dorp Deadwood. De campsite kost 35 dollar. Even daarvoor ben ik langs een Motel gefietst. De prijs daar is 39 dollar. De keus is snel gemaakt. Voor 4 dollar meer slaap ik vannacht in een bed, Ozo.

Dinsdag 17 Juni 2014.
Deadwood - Howes 150 km. Totaal 17764 Km.

Vandaag het laatste stuk door de Blackhills. Via Sturgis, dat wereldberoemd is bij motorrijders, kom ik op de Highway 34.
In Sturgis, een dorp met 5000 inwoners, komen elk jaar, over een periode van 10 dagen, 500000 motorrijders op bezoek. Alle Hotels Motels en Campings in een omtrek van 150 km zijn dan volgeboekt.
Natuurlijk is er van alles te doen tijdens die dagen. Natuurlijk veel life muziek, eten en drinken. En natuurlijk Motoren kijken. DE mainstreet is 1 grote parkeerplaats van alle motoren. En natuurlijk afgesloten voor alle verkeer.
Het zonnetje schijnt en de wind heb ik tegen. Toch een mooie fietsdag. Licht heuvelachtig en prachtig grote prairies.
Wat een ruimte.
Na Sturgis zijn er nog 2 dorpjes met een winkeltje. Dus goed bedenken, wat ik inkoop en waar. In het gehucht White Owl, is het postkantoor gelijk een winkeltje. Alleen niet veel keus. Wat drinken en koeken wegwerken en weer verder. De vrouw in het winkeltje zegt nog dat er een thunderstorm aankomt. Ho.19 mijl verder kom ik in Howes. Een klein campeerrterrein, maar het postkantoor/winkeltje was al dicht. Nou ja, de tent opzetten en pasta maken. Geen douche. Alleen een wc en een koud water kraan. Poedelen dus. Lekker slapen.

Woensdag 18 Juni 2014.
Howes - Pierre 154 km. Totaal 17918 Km.

Vannacht om half 1 een krachtig onweer met zeer harde wind en regen. Na 40 minuten was het over. Lekker verder slapen.
Om half 6 word ik wakker, alsof er iemand aan mijn tent zit te trekken. Een snoeiharde wind probeert mijn tent om te blazen. Alles vasthouden dus. Na een half uurtje regent het alleen nog hard. De wind is gaan liggen. Nog even slapen. Om 8 uur besluit ik de zaak maar in te pakken. In het winkeltje mijn ontbijt gegeten en iets voor onderweg gekocht. DE volgende 40 mijl is er geen winkeltje of iets dergelijks. Na een lange dag kom ik aan in de hoofdstad van South Dakota, Pierre. Hier een goedkoop motel genomen. Alleen geen WIFI. Jammer. Maar wel een heerlijk bed.

Donderdag 19 Juni 2014.
Pierre - Miller 116 km. Totaal 18034 Km.
Het is lekker weer. Het zonnetje schijnt volop. En met de wind in de rug is het een gemakkelijke dag. Alleen de eerste 6 km waren pittig.
Vanuit het rivierdal van de Missouri River naar de hooggelegen prairies.
Maar even daar boven was ik wel goed warm. Onderweg enkele kleine dorpjes voor de broodnodige drinkpauzes. Om 2 uur in de middag was ik al op het Lake Louise State Park. Lekker warm douchen. Maar, zoals het hoort, eerst de tentdelen uitspreiden om te drogen. Daarna opzetten. En dan rust. En genieten van de zon . Morgen verder.

Vrijdag 20 Juni 2014.
Miller - Frankfort 91 km. Totaal 18125 Km.

Wakker worden door de vogeltjes en dan de zon erbij. Het is weer een mooie fietsdag. De wind is 180 graden gedraaid, dus tegen. Maar de wind is niet al te krachtig. En het begint al redelijk vlak te worden. Af en toe nog een 50 meter omhoog. Dat zijn dan van die zandruggen. Vele jaren geleden gevormd door de gletsjers.
En fietsen over bijna verlaten Countryroads. Dat is heerlijk. Tot op 12 km voor het eind geen enkel dorpje. daar moet je dus wel rekening mee houden bij vertrek. Heb ik genoeg eten en water bij me?
In Redfield inkopen gedaan en daarna even kijken bij het treinstation/Museum. Anno 1904. Wel leuk om te zien, dat er een stuk geschiedenis van dit dorp bewaard blijft. Dan nog het laatste stukje naar Fisher Grove State Park.

Zaterdag 21 Juni 2014.
Frankfort - Watertown 92 km. Totaal 18217 Km.

Met 28 graden in de middag is het prettig om te fietsen. Ook vandaag een lichte wind tegen. En de hele dag over Hwy 212. Er zaten welgeteld 7 bochten in de weg. Hoofdrichting is pal Oost. Onderweg weer een paar dorpjes met tankstation en winkeltje. Goed voor de verfrissingen en snacks.
En langs de weg, grote percelen met graan, mais en soja. Natuurlijk ontbreken de zandruggen ook niet. Geeindigd in Sandy Shore State Park. Niet ver van het dorp Watertown. En nu genieten op de bank bij de tent. Even wachten hoe laat de zon ondergaat op deze langste daglicht dag van het jaar.

Zondag 22 Juni 2014.
Watertown - Milan 131 km. Totaal 18348 Km.

Gisteren heeft het van 8 uur sïavonds tot 3 uur sïnachts geregend. Weinig geslapen omdat er ook onweer bij zat. Uiteindelijk om 9 uur op de fiets. Ook het zonnetje is er weer bij. Na 16 km even ontbijten in Watertown. Daarna rustig verder. Na 60 km verlaat ikm South Dakota en fiets ik de State Minnesota binnen. Hee, waar is het bord? Geen foto van een bord met Minnesota dus.
Bij het passeren van de vele bruggetjes zie ik dat de riviertjes overvol zijn door de regen van de afgelopen dagen.
Bij aankomst op het State Park staat het water hoog tegen de dam. Gelukkig staan alle sluizen vol open. Het blijkt dat het lager gelegen deel van het park onder water staat. Gelukkig kan ik kamperen op het hoger gelegen deel. Vanavond maar eens even de kaarten erbij pakken. Het blijkt dat stroomafwaarts vele rivieren de State Parken overspoelen. Dat getekent dat ik meer Noord waarts moet, om alles droog te houden.

Maandag 23 Juni 2014.
Milan - New London 111 km. Totaal 18459 Km.

Wederom een zonnige dag. EEn kalm windje voor. Over rustige wegenrichting NoordOost. In het dorp Montevideo even koffie drinken in een cafee. Ben daar een uur blijven hangen. Aan tafel gezeten bij enkele locale bezoekers. Daarna weer op de fiets. Na 10 minuten kom ik langs de Wal mart. Nog even Zonnebrand olie en Muskieten repellent en eten inslaan.
Via Clara city en Willmar kom ik in New London. Een paar mijl verder ligt het Sibley State Park. Daar slaap ik weer in mijn tent. In de namiddag gegeten bij mijn buren in de grote Camper.

Dinsdag 24 Juni 2014.
New London - Annandale 94 km. Totaal 18553 Km.

DE thermometer komt vandaag tot 32 graden.
Fietsrichting Noordoost. Wind ZuidWest. Een makkie vandaag. Ik fiets langs grote en kleine meren. Ontstaan door gletsjers. De bijnaam van Minnesota is de 10000 meren State.
Nou ja, Amerikanen zijn wel eens vaker de weg kwijt.
Ik ook bijna vandaag. Gelukkig stond de plaatselijke Sherrif op de parkeerplaats. Ja, je zit op de goede weg naar de Campground. Thank you.
Tent opbouwen. Achterwiel eruit en 2 spake vernieuwen. Een dezer dagen maar eens even kijken voor nieuwe reserve spaken.
Ik heb geen reserve meer. Morgen verder richting Oost.

Woensdag 25 Juni 2014.
Annandale - Rogers 70 km. Totaal 18623 Km.

Zwaar bewolkt en een beetje miezerregen. Dat was mijn start vanochtend.
Gisteravond op de camping aan tafel geschoven bij een USA echtpaar. Die staan hier de hele zomer met hun grote Camper. Ze gaan van hieruit naar hun werk. Ook hun zoontje Cole, een uitermate beleefd ventje, zit de hele zomer op de camping. 1 van de ouders is er altijd bij.
Na het eten nog wat wezen drinken en kletsen bij vrienden, die ook op de camping staan.
Het is hartstikke leuk om met deze gewone hardwerkende op deze manier te ontmoeten.
Toffe lui.
Het fietsen ging een beetje stroef. Mijn hoofd wil wel, maar mijn benen niet zo.
Daarom ben ik in Rogers bij een camping gestopt. Hopenlijk gaat het morgen weer wat beter.

Donderdag 26 Juni 2014.
Rogers - Minneapolis 80 km. Totaal 18703 Km.

Mooi weer. 28 graden en een vlakke weg tot aan het eind.
Minneapolis en Saint Paul vormen een tweelingstad. Omdat ik erg vroeg was ben ik nog een heel stuk door de steden gefietst. En natuurlijk bij verschillende bezienswaardigheden wezen kijken.
De Missessippi River. DE watervallen midden in de stad met de waterkracht centrale. Ook vele oude gebouwen. En zelfs een beel van de colombiaanse kunstenaar Botero. Die herken ik nu wel.
Daarna naar het hostel. Ik blijf hier 2 dagen. Alles van de fiets af en dan naar de fietsenzaak waar ik eerder die dag al was langs gekomen. Nieuwe spaken gekocht en het achterwiel laten uitrichten. Ook een nieuwe fietsbroek gekocht. De oude is echt versleten.
En een nieuw plaksetje. Hopenlijk heb ik het niet nodig.
Een uurtje later was alles gereed, daarna eten kopen, koken en mijn computer aanslingeren.

• mooi by Fabian
    • Check by Je zusje
  • mooie fotos by henk te kronnie