Memphis, Tennesee

(Friday 9 May 2014) by Louisb
Vrijdag 18 April 2014.
Matamoros - Harlingen, Texas. 56 km. Totaal 12720 Km.

lekker uitslapen, ontbijtje en de fiets beladen.
Eerst 15 km Mexicaanse Douane. Daar aangekomen, mocht ik, zonder ook maar iets met mijn paspoort te doen, naar de brug met de USA fietsen.
Bij de USA grenspost is er duidelijk geen rekening gehouden met fietsers. Ik mocht over de autoingang naar de slagboom. Mijn paspoort en visum werd bekeken en al mijn tassen moesten leeg en gecontroleerd worden. Nou, niks aan de hand dus.
Ik kreeg een keurig papier mee waarop stond dat mijn bagage gecheckt was. Moest mij vervolgens bij een balie melden.
Daar vertelden ze me, ga rustig in de banken zitten, je wordt straks vanzelf opgeroepen. je naam staat in het systeem.
Okee dan. Een uur later, toch even gaan vragen hoe het nu zit. Vele mensen die na mij binnen kwamen waren al in new York of zo. Nou, nee zei de beambte, het computersysteem geeft straks vanzelf je naam en dan word je opgeroepen. Ja, ja.
Een half uurtje later, nog steeds niets. Weer naar de balie met de vraag of er misschien een foutje gemaakt is. Antwoord, uit de hoogte, Je komt hier als gast in de USA, dan moet je,je ook als gast gedragen. Mijn antwoord, Ja, dat doe ik ook, ik vraag me alleen maar af waarom het zolang duurt, terwijl andere mensen al lang zijn geholpen. Maar vinden jullie jezelf dan wel een goede gastheer om je gasten op deze manier te behandelen?
Nou , ik kon weer gaan zitten. Een andere beambte riep mij 5 minuten later en binnen no-time had ik een stempel op mijn visum en na het betalen van 6 dollar mocht ik de USA in. Een fout hebben ze niet toegegeven, dus sorry was er niet bij.
Buiten heb ik 1 woord gezegd, EIKELS. Mijn dag is voorgoed vergald.
toch maar weer op de fiets en verder van de grens af. In Harlingen (ja, echt) had ik een slaapadres van Warmshowers.org. Moest alleen even bellen. Gedaan dus. Werd met een grote truck opgehaald door Richard Gavin, een aardige en oprechte gastheer. Sinds enkele jaren weduwnaar en fanatiek fietser. Hij woont prachtig buitenaf. Natuurlijk over en weer over van alles en nog wat gepraat. Frisdrankje gedronken en wat gegetenHij vind het prima als ik 2 dagen blijf. En als ik iets te eten af te drinken wilde, dan moest ik maar uit de koelkast pakken. Wow.

Zaterdag 19 April 2014
Harlingen.
Vanochtend alleen in het huis. Mijn host is met vrienden op de racefiets een rondje van 70 mijl rijden. In de middag hebben we samen gegeten. Hij kreeg een telefoontje van een Zwitserse fietser die vandaag ook bij hem in huis zou slapen. Deze stond met problemen aan zijn banden aan de kant van de weg. Blijf waar je bent, zegt Richard, ik kom je ophalen. 30 mijl naar het Noorden zagen we een fietser staan, dat zal hem zijn.
Even kennisgemaakt, alles opladen en via een fietsenzaak naar Richards huis gereden. ïsïAvonds uitgebreid gekletst over fietsen enz. Onze Host heeft ons prima verzorgd met eten en drinken.

Zondag 20 April 2014. 1e Paasdag.
Gisteren besloten om nog 1 dag extra te genieten van de gastvrijheid. In de vroege ochtend afscheid genomen van de Zwitser Raphael. Hij moest al snel in Mexico City zijn, waar hij deel zou nemen aan het WK voor fietskoeriers. Richard ging een klei rondje fietsen met zijn maten. Ik heb al mijn tassen opnieuw ingepakt. Tevens nieuwe pedalen gemonteerd, de oude waren kapot. Verder alleen geluierd en wat gelezen. En natuurlijk mijn weblog bijgewerkt en alle fotoos geupload.

Maandag 21 April 2014.
Raymondville - Riviera 96 km. Totaal 12816 Km.
Eerst met de truck naar Richards werk gereden. Daar mijn fiets beladen en afscheid genomen van een fijne kerel en een uitstekende Host. Over de Highway 77 met een lekker zonnetje. Niet boven de 32 graden en een heerlijk windje in de rug. Om 1 uur in de middag stond ik al voor de poort van mijn volgende warmshowers host. Keith weiss. Maar hij was nog aan het werk als Operatie assistent in het ziekenhuis. Nou, dan maar even wat eten in het dorp. Niet lang daarna kwam mijn Host thuis. Hij woont in een redlijk groot buitenhuis met 3 ha grond. En hij heeft 7 honden. Volgens mij een beetje te. Hij heeft mij rondgeleid over zijn bezit en verteld over zijn renovatieplannen voor het huis en de bijgebouwen. En ik dacht dat ik nog veel te doen had.Nou, hij is er nog wel een tiental jaren druk mee. Goed geslapen. Al vroeg in de ochtend afscheid genomen van Keith. Hij moest vroeg beginnen. Enne als je weggaat, doe dan wel het hek op slot, ivm de honden? Een aardige vent, die een wildvreemde zijn huis toevertouwd. bedankt Keith.

Dinsdag 22 April 2014.
Riviera - Goliad National Park 160 km. Totaal 12976 Km.
Om 8 uur vertrokken van Keith zijn huis. De poort goed afgesloten en op de fiets. Via de 77 en wat rustige farmroads kom ik aan in Goliad. Een historisch stadje in de State Texas. Even rondgefietst en eten ingekocht. Daarna naar het State park. De tent opgezet en gedouched. daarna pasta gekookt, heerlijk. Na het eten heerlijk lang en goed geslapen midden in de natuur.

Woensdag 23 april 2014.
Golisd NP - Glen Flora 147 km. Totaal 13123 Km
Vanaf het NP Golia via rustige wegen naar Glen Flora. Een heel klein dorpje. Onderweg echt genoten van de rust. Veel weidegrond en rundvee onderweg. Hoofdzakelijk tbv de vleesindustrie. Weinig melkvee. Redelijk vroeg in de middag, dankzij de rugwind, vind ik redelijk gemakkelijk het adres van mijn volgende Warmshowers Hosts. Roy en Gaile wonen in een prachtig huis. In de country-side zoals ze het hier noemen. Op 1 HA grond hebben ze ook nog wat beesten, een ezel ,een koe, kippen en nog 2 katten. En een redelijke moestuin. Beiden zijn ze vegetarier. Maar ook redelijk fanatieke fietsers. Het leuke is dat ze allebei in 1951 zijn geboren. beiden iets jonger dan mij. Een erg gastvrij stel. Het warme eten was een heerlijk vegetarische maaltijd. Werkelijk. Daarna nog een lange tijd gekletst over van alles en nog wat.

Donderdag 24 April 2014
Glen Flora - Houston 104 km. Totaal 13227 Km.
Heerlijk geslapen in een perfct bed. Afscheid genomen van perfecte , gastvrije mensen.
Eerst via Farmroads richting Highway. Via deze Highway naar houston. Een erg grote stad. Ik wist dat ik in de binnenstad moest zijn. Toch nog een behoorlijke tijd gezocht nar het Hostel.
toen ik er uiteindelijk binnenkwam bleek er geen enkel bed vrij te zijn. Wel hebben ze voor mij een ander hostel gebeld waar wel plek was. Dat heet service. Voorzien van een routekaartje kom ik 20 minuten later bij het hostel. Ik blijf hier 2 nachten.

Vrijdag 25 April 2014.
Rustdag Houston.
De hele dag door de stad gewandeld.
genoeg gegeten en gedronken. dit keer geen museumbezoek, maar o.a. bij de Baseball, basketba en andere parken geweest. Maar eigenlijk hoofdzakelijk op een bankje gezeten en mensen kijken. Ook leuk. Om 7 uur , na het eten met de tram richting hostel. alles gereed maken voor vertrek morgen vroeg en slapen.

Zaterdag 26 April 2014.
Houston - Fannet 128 km. Totaal 13355 Km.
Via het centrum richting spoorwegcomplex, over farmroads richting oosten. Daarna over de oude highway 90 richting Beaumont. Voor Beaumont rechtsaf richting het dorp Nederland. Net daarvoor moet ik rechts. Daar ligt een camping. De eigenaar reed mij in een golfkar rond om te kijken naar een leuke plek. eigenlijk is het een camping voor RVïs. Van die grote kampeerautoos. Ik was de eerste tentgast dit jaar. Even mijn fiets ophalen en de tent neerzetten.
Na een paar tellen kwam mijn buurman met een grote RV, kijken en een praatje maken. Het echtpaar komt uit Virginia en is sinds September onderweg in de warmere Staten van het land. Na het douchen wilde ik wat pasta maken. Maar dat was niet nodig. Ik mocht aanschuiven bij de buren.en weer een vegetarische maaltijd, maar wel lekker. Daarna ook nog koffie en een frisdrankje. Heerlijk geslapen na al dat lekkers.

Zondag 27 April 2014.
Fannet - Sulphur 112 km. Totaal 13467 Km.
Na een bakje koffie afscheid genomen van de buren en ze hartelijk bedankt voor de goede zorgen.
Via Farmroads richting Nederland. Omdat ik op bepaalde wegen niet met mijn fiets mag komenis het even zoeken. Na een uur of 3 fietsen een pauze om iets te drinken. Nog even vragen hoe het zit met een brug die ik over moet. Mag ik wel over die weg? ja hoor, zeggen 2 mannen. Er is verder geen andere mogelijkheid om over de rivier te komen. Ik op weg. Zie ik een poosje later 2 giantisch hoge bruggen opdoemen. Allebei behoorlijk breed en gelukkig eenrichting- verkeer. Maar het is erg rustig. Ondertussen is het ietwat gaan miezeren. jammer van de fotoos. Wel een mooie ervaring over zoïn joekel van een brug te fietsen. Na de brug over de oude Highway 90 richting Sulphur. Daar even zoeken naar mijn volgende Warmshower host adres. Rachel en haar zoon ontvangen me hartelijk. Even wat praten en drinken.
Daarna douchen en rust.

Maandag 28 April 2014.
Sulphur - Oakdale 120 km. Totaal 13587 Km.
Eerst even een paar kms terug richting de 90. een paar km later komt er weer een grote brug. Deze is niet zo hoog als bij Port Arthur, maar toch. het dorp na de brug is lake Charles. Om mooie fotoos te maken moet je goed weer hebben. Ook vanmorgen is het zwaar bewolkt en komt er af en toe een druppel water uit. Toch is de temperatuur rond de 25 graden. net voorbij het dorp Iowa ga ik linksaf een rustige weg op. Hoe verder ik naar het noorden fiets des te meer bossen kom ik door. Nadeel hiervan is de vele logging trucks. En na een tijdje zie ik ook waarom ze hier rijden. In het dorp Kinder staat een mega grote zagerij. 23 km verder ben ik in Oakdale. Ook hier heb ik een Warmshower Host gevonden waar ik kan slapen. het zijn de 50 ers giovanni en Patricia met zoon Michael die mij hartelijk ontvangen. Lekker kletsen onder het eten en daarna Tv kijken(dat is lang geleden) en iets drinken.
Slapen. Morgen moeten beide ouders werken en Michael is bezig aan zijn laatste jaar Highschool. En ik fiets natuurlijk verder naar het Noorden.

Dinsdag 29 April 2014.
Oakdale - Lecompte 45 km. Totaal 13632 Km.
Vandaag een rustig- aan dag. In het voortraject al gepland omdat in Lecompte ook een warmshowers Host op mij wacht. e heet karen Coor.
Maar eerst uitgebreid ontbijten en daarna in een rustig tempo naar Glenmore. Daarna naar Forest Hill. Hier passeer ik een postkantoor. Ho, stop.
Hier kan ik mooi mijn gekregen/gekochte spulletjes naar NL opsturen. Alle tassen uitgepakt om zoïn 5 kg aan spulletjes in een doos te pakken. Het heeft even wat tijd gekost, maar de tassen zijn een stuk lichter.
Dan via Wootworth richting Lecompte. Om half 1 was ik in het dorpje. Even de Host bellen voor het juiste adres. Ze was nog op haar werk. Ze gaf me het huisadres en zei, mijn broer heeft wat te eten en drinken gereedgezet. Zet je fiets maar in de garage en ga maar lekker achter het huis op de veranda zitten. Okee dan. Een mooi huis. sïavonds een goede maaltijd gehad en slapen in een goed bed. Heerlijk.

Woensdag 30 April 2014.
Lecompte - Winnfield 114 km. Totaal 13746 Km.
Al vroeg aan het ontbijt. Afscheid genomen van mijn gastvrouw Karen en weer op weg. Via een achteraf weggetje richting Alexandria. Door het uitgestrekte stadje heen en dan op de doorgaande weg nummer 167. Het is een mooie nieuwe weg met brede vlucht/fietsstroken. Enige nadeel is dat er enkele hobbels in de weg zitten. Ik denk dat de vlakke wegen vanaf nu verleden tijd is. Wel heerlijk om door de bossen te fietsen. Af en toe kom ik langs grote stukken waar kort geleden het onderhout is verbrand. dat stinkt behoorlijk. Als ik in Winnfield aankom, eerst een korte pauze. Ook om inkopen te doen, want vannacht kampeer ik in Gum Springs National Park. Daarvoor moet ik 10 km van mijn route af. Maar ik kom op een rustige natuur kampeerplek. Tent opzetten, wassen, eten koken en dan lekker slapen.

Donderdag 1 Mei 2014.
Winnfield - Chatham 70 km. Totaal 13816 Km.
Over rustie wegen en door bossen richting Chatham. Bij de start is het redelijk fris met 16 graden. Maar gedurende de dag word een heerlijk warm met 25 graden. Als ik in het dorpje Chatham aankom blijkt de ingang van het State Park 12 km van het dorp af te liggen, vlakbij het Caney Lake.
Dat valt effe tegen. Eerst maar even wat eten en drinkenen dan verder naar het Park. Schitterend midden in de natuur kamperen. En sïavonds een heldere sterrenhemel, Mooi.

Vrijdag 2 Mei 2014.
Chatham - Beekman 120 km. Totaal 13936 Km.
Om 9 uur opgestart en het is weer frisjes. Na 12 km in Chatham en daar even ontbijten. Het zonnetje komt er al goed door. Eerst over een rustige weg door de bossen, maar dat was snel afgelopenin het dorp Monroe. Daar was het erg druk. Ik denk dat ik mede daardoor een verkeerde weg ben ingeslagen. Na 11 km kom ik in een dorpje dat niet op mijn route ligt. Terug dan maar, er is geen ander alternatief. Balen. In monroe de goede weg opgegaanen 18 km later sta ik voor de poorten van het Chemin a Haut State Park. Even betalen en dan naar de kampeerplek. Tent opzetten, douchen. Eten maken en in de tent. Voordat de muskieten actief worden.

Zaterdag 3 Mei 2014.
Beekman - Lake Village (Arkansas) 99 km.Totaal 14035 Km.
Na het brood de fiets volpakken en op de pedalen. Na 23 mijl kom ik in het stadje Hamburg. Hier een grote rustpauze gehouden. Fris en monter weer op de fietsdoor de dorpjes Mist en Montrose. Naar mijn eindpunt van de dag Lake Village.Maar ja, ook hier ligt de ingang van het Park 8 mijl van het dorpje. Dus eerst weer eten inkopenvoor vanavond en morgenvroeg en dan op weg. Een mooi Park prachtig gelegen aan het water. Nadeel van het water, muskieten. Douchen, tegelijkertijd mijn fietskleren wassen en op de lijn hangen. Dat is binne 2 uurtjes weer droog.
Vanochten na 12 km de State Arkansas binnengefietst. Opvallend dat hier veel landbouw en veteelt is. Veel minder bossen. Dus heel wat minder logging trucksop de weg. Die wegen zijn overigens erg rustig. Duidelijk een dunbevolkt deel.

Zondag 4 Mei 2014.
Lake Village - Rosedale 104 km. Totaal 14139 Km.
De eerste 30 km langs een dode arm van de Mississippi River. Vervolgens via een brug over de rivier. Het is vandaag lekker warm. Het koufront is dus definitief gepasseerd. Na de brug kom ik in de State Mississippi. Even een fotootje maken bij het bord en dan verder. Door naar Greenville voor een hapje en drankje. Daarna over de scenic Highway 1 naar het Noorden. Met een NoordWesten wind valt dat niet mee. Aan beide zijden van de weg grote akkersmet vooral mais. Een sproeivliegtuigje haalt de meest vreemde kapriolen uit om de zaak te bestuiven. Aangekomen in Rosedale blijkt het State Park gesloten te zijn. Na een grote overstroming was er geen geld meer om al de schade te herstellen. Dan blijft er maar 1 ding over, Wild kamperen op een voormalig State Park. hahaha.

Maandag 5 Mei 2014.
Rosedale - West Helena 114 km. Totaal 14253 Km.
Heerlijk geslapen en sïmorgens door de vogeltjes wakker gezongen. Prachtig. Eerst maar even wat brood eten en daarna rustig de spullen inpakken en oppakken. Via een farmroad naar het Noorden. Kleine dorpjes en heel veel akkerland. Natuurlijk is de grond in het stroomgebied van de Mississippi River erg vruchtbaar. Grote machines zijn op de akkers bezig. net voor het dorp Dundee moet ik linksaf en de brug over richting Helena in de State Arkansas. In een goedkoop motel slaap ik vannacht weer in een bed.

Dinsdag 6 mei 2014.
West Helena - State Park bij Memphis 120 km. Totaal 14373 Km.
Mooi weer, wind in de rug en de wegen die ik volg zijn rustig. Mooier kan het toch niet?
Alleen de laatste 20 km, in de buurt van Memphis , moet ik weer op de drukkere Highway. Ook vandaag weer grote landbouwmachines langs de weg, op de akkers. Veel mais. Maar ook tarwe, Gerst en rijst. De boeren zijn er maar druk mee. Af en toe een klein dorpje om te rusten. Onderweg kom ik nog een Usa fietser tegendie naar het Zuiden fietst. Hij gaf me een tip over een hostel in Memphis. Maar eerst ga ik nog een nachtje kamperen in een State Park. Morgen rustig op zoek naar het Hostel. Ik moet ook op zoek naar een goede fietsenzaak. Er is een spaak gebroken en in mijn achtervelg zitten allemaal kleine scheurtjes. Daar moet dus een nieuwe voor komen.
Afijn, eerst douchen, eten en lekker slapen op de Campsite.

Woensdag 7 Mei 2014.
State Park bij Memphis - Memphis 24 km.Totaal 14397 Km.
Vanochtend rustig ontbijten en om een uur of half 10 richting Hostel in Midtown Memphis.
Om half 12 stapte ik het Pilgrim Hostel binnen en heb voor 2 dagen geboekt.
Eerst mijn tassen bij mijn bed neerzetten en vervolgens douchen en een bak koffie drinken.
Daarna richting fietsenzaak. Die had ik via het Internet gevonden. Ongeveer 5 km vanaf het hostel.
Ze kunnen een nieuwe velg bestellen, maar dat duurt 24 uur. Daarna hebben ze nog wel even nodig om de velgen te verwisselen. Daarnaast heb ik een nieuwe buitenband besteld. De Schwalbe van voor gaat op het achterwiel en op het voorwiel komt de nieuwe band.
Ze beloven me dat de fiets, vrijdag namiddag gereed zal zijn. Goed, dan kom ik vrijdag namiddag terug.
Teruggewandeld naar het Hostel en gelijk een dag erbij geboekt. Nog even wat gekocht eten in de koelkast gezet en vervolgens een rondje door het Historisch District gewandeld. Daar ligt het Hostel namelijk in.

Donderdag 8 mei 2014.
Memphis Rustdag.
Uitslapen en pannenkoeken als ontbijt. Lekker.
Daarna met de bus richting DowntownMemphis. Naar het Rock en Soul Museum geweest, waar het verhaal verteld en uitgebeeld wordt over het ontstaan van de Rock, Soul en Gospel muziek hier in Memphis. Interresant om te horen en te zien. Memphis is ookBeale street. Een straat vol cafeetjes en Restaurants waar alle grote sterren zijn begonnen. Maar ook toen ze al bekend waren bleven optreden. Denk hierbij aan Bb King, Elvis, Jerry Lee Lewis, Wilson Picket Sam and Dave en nog vele, vele anderen. En er is ook een hardrock cafe. Mijn colletie T-shirts is er 1 meer geworden.Verder door Downtown gewandeld en sÃvonds in het Hostel gegeten.
Als het allemaal uitkomt morgen naar het huisje van Elvis Presley, Graceland.
Maar eerst lekker slapen.