In Playa del Carmen, Mexico.

(Sunday 30 March 2014) by Louisb
Zondag 16 Maart 2014.
Santa Ana - Vado Hondo (Guatamala) 101 km. totaal 9219 Km.
Zoals de voorgaande dagen is het weer erg warm. Maar vandaag ook weer veel klimmen. Aan het begin heuveltjes om lekker op te warmen. Na 40 km kom ik in Metapan, dat is een grensstadje dat voor de Cordillera ligt. Cordillera staat voor heuvelrug. Dus vanaf hier is het klimmen geblazen. Na 12 km kom ik bij de grens met guatamala. Eerst uitchecken bij de douane van El Salvador. Daarna zet iemand van de Guatamalese douane een inreisstempel in mijn paspoort. Gelijk even mijn US dollars wisselen. Het geld heet nu Quetzal. Ik krijg er 7 1/2 voor 1 Dollar. Gelijk maar even kijken wat een colaatje kost. Een klein flesje voor 3 1/2, okee. Vervolgens gaat de rit door , door heuvelachtig en groen terrein naar Rio Hondo. Er is 1 hotel en het ziet er perfect uit. Ik blijf hier 2 dagen. Morgen ga ik met de bus naar Honduras om de Maya ruine in Copan te bezoeken. O,ja. Mijn hoogste punt in de Cordillera is 2358 meter en vormt tegelijk het Drielandenpunt van El Salvador, Honduras en Guatamala.
Maandag 17 maart 2014.
Bezoek Maya ru es Copan.
Om 6 uur in de bus. Die brengt mij 50 km verderop naar de grens met Honduras. Daar heel gemakkelijk langs de grensposten en dan met een minibus naar de ruines. na het betalen van 300 Lempira,s, ik had ze nog bewaard, mocht ik vanaf 8 uur een kijkje nemen bijde ruines. met het kaartje, gekregen bij de ingang en de beschrijving uit de Lonely Planet is het allemaal goed te volgen. Werkeleijk prachtige bouwwerken. Hoewel er natuurlijk maar een heel klein deel is blootgelegt en gerestaureerd ziet het er prima uit. Ht hele te bezoeken terrein is ongeveer 1 vierkante kilometer. Om 1 uur wandel ik terug naar het dorpje bij de ruines om wat te eten en drinken. Daarna pak ik de bus en ga weer via de grenscontroles terug naar het hotel. Een mooie dag gehad.

Dinsdag 18 Maart 2014.
Vado Hondo - Francesses 164 km. Totaal 9383 Km.
Om 7 uur gestart vanochtend. Het was nog lekker koel. Met de wind in de rug naar het noorden. Wel een paar korte klimmetjes. Vanaf Rio Hondo richting Noord oost, en gelukkig nog steeds de wind in de rug. Ik fiets in het dal van de Rio Motagua. Nou ja, dal. Eigenlijk een beetje over de uitlopers van een bergrug. Maar niet extreem zwaar. De weg is 2 baans en het barst van het vrachtverkeer. Gelukkig een vrij pad van 1 meter breed. En natuurlijk mijn spiegeltje. Die is echt goud waard.Bij Los Amates buigt de rivier af maar gelukkig worden de heuvels lager. Bij Francesses stop ik bij een hostal, Ze hebben wel een kamer voor mij.

Woensdag 19 Maart 2014.
Francesses - San Luis 117 km. Totaal 9500 Km.
Een dag om snel te vergeten. het liep gewoon niet lekker. En dat schiet dus niet op als je ook nog eens veel moet klimmen. Na 34 km kom ik door Rio Dulce. 10 jaar geleden hield hier de wereld op. Alleen een veerdienst met kleine bootjes en geen doorgaande weg verderop..
Nu ligt er een grote brug en een geweldige asfaltweg richting Noord. Bij Chochoc fiets ik zo,n 3 km door niemandsland. De weg vormt de grens met Belize. Maar de Belize kant is een steile heuvelrug. Na die 3 km dwars over een heuvelrug met tientallen korte klimmetjes. In San Luis stop ik ermee. Het is mooi geweest.

Donderdag 20 maart 2014.
San Luis - Santa Elena 126 km. Totaal 9626 km.
De warming up was klimmen tot een hoogte van 720 meter. Daarna alleen nog vals plat. Af en toe loop de weg door de jungle, waar veel geluid uit voortkomt. prachtig. Tegen het eind, de laatste 40 km heel veel veeteelt. Zgn Ranchos die je vanaf de weg niet kunt zien. Santa Elena ligt aan het Lago Peten Itza. Op een schiereiland ligt het stadje Flores. Na het douchen nog even rondgestapt. Beide dorpjes worden door veel toeristen gebruikt als uitvalsbasis naar de Natuur Parken en de Maya Ruines. Ik kom hier enkel om te slapen.

Vrijdag 21 Maart 2014.
Santa Elena - El Remate. 35 km. Totaal 9661 Km.
Vandaag een relaxed stukje. rustig aan en alle tijd om er te komen. Er hangt een ochtenmist over de wegals ik vertrek. Nog geen 5 km verder heeft de zon alles al weggebrand.Onderweg veel jungle en vals plat. Aangekomen in El Remate zoek ik eerst een hostal voor 2 nachten. Vandaag lekker niksen en morgen met een mini bus naar de grootste attractie van Guatamala. De ruines van Tikal. De enige die midden in de Jungle ligt. Morgen zullen we het allemaal zelf gaan zien.

Zaterdag 22 Maart 2014.
Maya ruine Tikal.
Om 6 uur in het busje om 33 km verderop naar de Maya ruines van Tikal te komen. En inderdaad, de ruines zijn werkelijk prachtig. Gedurende de dag heb ik ongeveer 12 km gewandeld om allles, nou ja, bijna alles te bekijken. Niet alleen de ruines, maar ook de jungle is fascinerend. In een woord, prachtig. Mocht je ooit hier in de buurt komen dan is dit een echte aanrader. Naast veel foto,s van de ruines heb ik ook behoorlijk wat foto,s gemaakt van de natuur er omheen gemaakt. Mooi.
Na een prachtige dag stap ik om half 4 in de mini bus die mij terugbrengt naar het hostal.

Zondag 23 Maart 2014.
El Remate - Belmopan 124 km. Totaal 9785 Km.
Vroeg op, ontbijten en de waterflessen vullen vanuit de koelkast en vertrekken. Tot aan de grensplaats Melchor de Mencos was de temperatuur lekker met 25 graden. Toen het zonnetje er echt doorkwam liep het op tot 38 graden. De grens passages gingen weer soepeltjes. Even de restanten Quetzal wisselen en nu betalen met Belizian dollar. 2 stuks voor 1 US dollar. En omdat Belize deel uitmaakt van het Britse Gemenebest staat Elisabeth op de bankbiljetten. De korte klimmetjes gingen ook in Belize gewoon door. Maar met veel rustmomenten goed te doen. De hoofdstad van belize is gebouwd omdat de vorige hoofdstad, belize City diverse malen zwaar beschadigd is door diverse orkanen.
De regering heeft daarom Belmopan gebouwd. Ik vind het een tekentafel stad. Zonder echt hart. Doods. Ik slaap in een hotel, die een goede prijs rekent.

Maandag 24 Maart 2014.
Belmopan - Belize City 85 km. Totaal 9870 km.
Beetje vals plat vandaag, maar na een lange en goede slaapnacht kost het weinig moeite. De omgeving is echt anders hier . weinig jungle langs de weg en hoe dichter ik bij de kust kom des te meer gras en lage struiken. En heel veel Wetlands.Net als de Everglades in Florida. Het ergste vandaag is de tegenwind. Als het vlakker wordt blijkt er toch een aardige wind van de Caraibische zee te komen. Rond de middag kom ik aan in belize City. Een klei hostal, midden in de stad, aan het kanaal gevonden. En vlakbij een oude draaibrug. men zegt hier, de enig nog werkende van dit soort.
Hopenlijk gaat hij vandaag dan nog een keer open. Nog een lange wandeling gemaakt. Toch nog wel veel oude gebouwen. Maar ook dde schade ddor al die orkanen zijn nog altijd goed te zien. Vooral direct aan het water.

Dinsdag 25 Maart 2014.
Belize city - Corozal 137 km. Totaal 10007 km.
Zou het vandaag plaatsvinden? Ja, net over de 10000 km grens gekomen. De gehele dag behoorlijkvlak. We af en toe een harde tegenwind. Verder een redelijke weg om op te fietsen. Zonder vluchtstroken overigens. Het spiegeltje brengt weer uitkomst. Onderweg veel suikerriet en mangroves. Op sommige plekken, door de weerspiegeling in het water, prachtig om te zien. Ook op enkele plekke weer dichte jungle. En ik blijf het geluid dat daar uitkomt prachtig vinden.
Veel rustpauzes onderweg, want het is weer echt warm. En natuurlijk veel water drinken, poeh. In Corozal, dat vast tegen de Caraibische zee ligt al snel een hostal gevonden. Ongeveer 10 meter van het water. Geen stran maar rotsen. Nog even rondgewandeld en iets te eten gemaakt. Vandaag ook nog een Australisch stel tegengekomen. Ze zijn onderweg naar Chili.

Woendag 26 Maart 2014.
Corozal- Felipe Carillo Puerto. 174 km. Totaal 10181 Km.
Na 12 km sta ik bij de grensposten Belize - Mexico. Ongeveer 10 minuten later, voorzien van alle stempels fiets ik Mexico binnen. En weer ander geld. De mexicaanse Pesos. 13 voor 1 US Dollar.
En schone bermen. Ook uitstekende wegen met een brede fiets/vluchtstrook. Er zijn geen heuvels. Alleen een beetje tegenwind. En het is relatief rustig op de weg. Vandaag een grote afstand, omdat er op de kaart weinig dorpjes zijn te zien, dus geen mogelijkheid om te overnachten. Om 5 uur kom ik aan in Carillo, waar een hotelletje is.
Onderweg een paar fikse regenbuien gehad. Die waren al van verre zichtbaar. Fijne bijkomstigheid is dat de temperatuur terugzakt van 35 naar 25 graden. Een lekkere fietstemperatuur. En de laatste regen was van februari in Bogota. Het mag wel weer eens.

Donderdag 27 Maart 2014.
Carillo Puerto - Tulum 100 km. Totaal 10281 km.
Bij Tulum ligt een Maya Site. Dat is dus mijn doel voor vandaag. Tulum bereiken en dan morgen naar de Maya Ruine. Daarna maar even bekijken wat te doen. Omdat ik al vroeg ben gestart sta ik al om 1 uur bij het hostel. Betaald voor 2 nachten, dat is dus geregeld. Even snel douchen en daarna naar de playa gewandeld. Nou dat viel tegen. Het is 5 km lopen. Maar het strand is mooi. Wit zand. Tijdens het lopen betrekt de lucht en het gaat weer regenen. Na een uurtje is het weer droog en weer een half uurtje later ben ik ook weer opgedroogd. Terug in het dorpje bij de chinees wat gegeten en dan naar het hostel.

Vrijdag 28 Maart 2014.
Tulum Bezoek Maya Ruines Tulum.
Vroeg op, ontbijten en dan naar de Ruines wandelen.
Om 8 uur, precies op het moment dat de poorten openen kom ik bij de site aan. Kaartje kopen en erin.
Het is alsof je een park inloopt. Mooi, goed onderhouden paden, grasvelden en bomen. En alles keurig afgezet, zodat je op de paden bleef. De gebouwen zien er goed onderhouden uit, het is niet te vergelijken met Tikal, in de jungle. Maar deze ruine ligt aan zee en dat is ook wel een bijzondere plek. Het is een bezoek zeker waard. Alleen al om het verzschil met ander ruine te zien.
Na het bezoek een lange wandeling langs de kust gemaakt. Niet alleen over prachtig witte stranden. Maar ook over rotspartijen en langs grote Hotels en ressorts. Om een uur of 3 ben ik terug in het hostel. Effe douchen en wat eten.

Zaterdag 29 Maart 2014.
Tulum - Playa del Carmen 64 km. Totaal 10345 Km.
4 uurtjes fietsen met een grote pauze onderweg. Dat is het voor vandaag. Maar wel voor het grootste deel over een vluchtstrook van een 4 baans autoweg. Windje in de rug en gaan. Aangekomen in Playa del Carmen een hostal gezocht en geboekt voor 2 dagen. Nog even over de playa gewandeld. Mooie stranden, maar ook druk. Dit is echt een vakantie bestemming.

Zondag 30 Maart 2014
Playa del Carmen.
Vanochten bijtijds eruit en lekker ontbijten. Daarna op mijn gemakje richting strand om daar zo,n 2 uurtjes een beetje bij te kleuren. Daarna terug naar het hostal en de computer aangezwengeld.
Ik weet ondertussen het probleen met de website ook. Sommige WIFI verbindingen zijn hier zo laag dat de sites gewoon niet opstarten. Nu dus mijn verhaal van de afgelopen weken inkloppen. Dan in de namiddag nog even naar het strand. Leve de vakantie. Hoera.