Cusco, Pisaq en Machu Pichu.

(Sunday 29 April 2012) by Louisb
Maandag 23 April 2012. Oropesa - Cusco 30 km. Totaal 6785 km.
Vanmorgen eerst een paar buien afgewacht. Het is behoorlijk bewolkt en ook richting Cusco ziet het er niet veelbelovend uit. Toch tijdens het fietsen geen enkele bui gehad. af en toe een druppel, maar daar trek ik geen regenjack voor aan. Rond 2 uur fiets ik het centrum van Cusco binnen. Toch een stad met 350.000 inwoners. En natuurlijk bekend van de vele Inka ruines. Bijna iedereen gaat vanuit Cusco met een tour organisatie richting Machu Pichu. Sommigen doen het in 1 dag. Anderen wandelen de Inka route en zijn 8 dagen op pad. Voorlopig heb ik voor een week een kamer besproken in een Hostal. Maar het kan nog wel wat langer gaan duren. Ik zit redelijk in het centrum van Cusco. Naam van het hostal is Frankenstein. Eigenaar is een Duitser afkomstig uit Frankenland. Aardige en behulpzame kerel. Voorlopig niks te melden, eerst installeren en morgen zien we wel weer.
Dinsdag 24 April 2012. Cusco.
Vanmorgen stond alles in het teken van mijn paspoort. Om 9 uur stond ik bij de immigratiedienst van Peru. Al met al heeft het bijna 2 uur geduurd. Ja, deze mensen zijn heel erg belangrijk voor hun land. En dat vinden ze dan zelf ook. Details van de deal ga ik niet bekendstellen. Die vertel ik later in kleine kring wel. Maar er staat wel een mooi stempel in mijn paspoort, daarbij mag ik maximaal 90 dagen in Peru blijven. Na dat hele gedoe met het paspoort, maar nog meer met de belangrijkste mensen van Peru, heb ik een lekkere bak koffie plus gedronken. Daarna door Cusco gestruind en op allerlei plekjes geweest. In de middag en avond was er op de Plaza d,Armas een cultureel gebeuren met muziek en dans. Allerlei groepen traden in de voor hun Regio traditionele klederdracht op. Erg leuk om te zien en te horen. Gegeten in het Hostal. Ook nog even TV gekeken. Deutsche Welle.
Woensdag 25 april 2012. Cusco.
Vandaag weer veel door de stad gewandeld. Wderom op leuke en mooie plekken geweest. Ook een reisje van 2 dagen geboekt naar Machu Pichu. Voordeel is dan dat ik zowel de eerste als de 2e dag naar de Ruine ga. Ook heb ik een toegangsbewijs gekocht voor bijna al de Inka Sites in de zgn Heilige Vallei. Daarmee kan ik 12 sites bezoeken en nog enkele musea in Cusco.
Ja, ik moet zeker nog wat dagen hier blijven.
Donderdag 26 April 2012. Cusco, Pisaq enz.
Om 8 uur op de locale bus richting Pisaq. Daar enkele uren door de bergen gewandeld om de Inka ruines te bekijken. Fantastisch. Ik vraag me elke keer weer af hoe men toendertijd al die zware bouwmaterialen op deze hoogte heeft gekregen. Ik vermoed door overwonnen volken. Zeg maar slaven. Maar het is prachtig om te zien. Na afloop wat gegeten in pisaq. Daarna met het locale busje terug richting Cusco. Onderweg nog 2 keer uitgestapt om de Inka sites, Tambomachay en Puka Pukara te bekijken. Niet zo heel groot, maar zeer interessant om te zien. Puka Pukara was vroeger een militaire controlepost met een administratie. Tambomachay, dat ;ressort; betekent, was meer een badfaciliteit voor de wat hoger op de ladder staande Inka families. Water werd- word aangevoerd via 2 aguaducten. Het ressort staat ook bekend onder de naam`Baths of the Princess`Daarna met de bus terug naar Cusco, naar het beeld en museum van Puchakuteq, De aartsvader van de Inkas.
Vrijdag 27 April 2012. Machu Pichu Pueblo.
Na het ontbijt richting Plaza d,Armas waar het busje naar station Ollayatambo zal vertrekken. 3 kwartier later dan gepland vertrokken we. Gelukkig waren we ruim op tijd bij het station. maar lang wachten op het vertrek hoefde niet. De treinrit duurt ongeveer 1 1/2 uur. Einddoel is Agua de Calliente. Warm water. Tegenwoordig heet het dorp, Machu Pichu Pueblo. Anders dan afgesproken is de 1 e dag reisdag en verblijf in Machu Pichu Pueblo. De 2 e dag is dan Machu Pichu zelf. Hopenlijk is hetwel mooi weer. s, Avonds in het dorp forel enz gegeten. Lekker op tijd het bed in.
Zaterdag 28 April 2012.
Machu Pichu.
Om 6 uur sta ik samen met zo,n 250 andere vroege vogels bij het busstation om zo vroeg mogelijk, lees, met zonsopkomst, bij de site te zijn. Het is nog donker, maar de hemel is helder. Dat beloofd iets goeds. Gedurende de dag heeft het zonnetje lange tijd geschenen. Machu Pichu. je stelt je er wat van voor, maar weet niet wat je zult zien en beleven. Ik vond het overweldigend. En wederom de vraag, hoe in godsnaam al die zware bouwmaterialen op deze berg van 2300 meter gekregen. Gigantisch. Alleen de architectuur al. Het trapsgewijs aanleggen, zodat het water afgevoerd wordt zonder dat alles wegspoeld. Eigenlijk moet je het zelf gaan zien. echt overweldigend. Gedurende de dag vele foto,s gemaakt. Ook van 2 nabijgelegen heuvels. Dan lijkt de Inka site maar erg klein. Een geweldige dag gehad, met veel zon en mooie foto,s. Aan het eind van de dag moe terug met de trein en vervolgens met het busje naar Cusco. Douchen en slapen.

Zondag 29 April 2012. Cusco.

• Lijstje by Ilona
  • mooi by julian en fam.