In La Paz, Bolivia.

(Saturday 7 April 2012) by Louisb
Donderdag 29 Maart 2012.
Vanmiddag uitgecheckt, maar mijn fiets inclusief bagage in het Hostel gestald. Om 8 uur s,avonds vertrekt de bus richting Cochabamba. Gedurende de dag een beetje door de stad geslenterd.

Vrijdag 30 Maart 2012. Cochabamba.
Vanochtend om 06.30 uur aangekomen in Cochabamba. Een stad van zo,n 500.000 inwoners. Liggend een een grote, groene vallei. ze danken hun bestaan aan deze groene vallei. Op heel veel, veelal kleine landbouw perceeltjes worden allerlei groenten en fruit verbouwd. Dat leveren ze dan aan steden die wat minder groen zijn. O.a Potossi, Sucre en natuurlijk La Paz. Het Hostel staat nog geen 300 meter van het busstation. Ik was er dus vroeg bij . Gelukkig hadden ze hier geen probleem mee. Even lekker douchen en dan even de binnenstad verkennen. Ook hier hebben ze een gigantische markt. Volgens mij is dat heel gewoon in heel Bolivia. Leuk om er alleen maar overheen te lopen en mensen en koopwaar te bekijken. Toch koop ik altijd brood
, fruit en groente op deze markten. Toch moet je met groente wel voorzichtig zijn. Ik heb onderweg onder ander gezien hoe ze dat schoonmaken. Sla en allerlei ander bladgroente zie je mij hier op geen enkele markt kopen. Het is natuurlijk ook wel leuk, er zijn geen vaste prijzen. En als toerist laten ze je natuurlijk altijd meer betalen. Eerst even kijken wat de Boliviaan moet betalen en vervolgens afpingelen. Rond een uur of 3 ben ik terug in het hostel. Wat drinken, eten, douchen en wat lezen. Slapen.
Zaterdag 31 Maart 2012. Cochabamba.
Uitslapen en ontbijt in het hostel. Daarna naar een heuvel gewandeld waar een enorm Cristus beel op staat. Volgens mij een soort copie van Rio de Janeiro. De stoeltjeslift was ivm een 5000 uren beurt buiten gebruik. Dus keuze uit trappen lopen of een taxi. De keus is gevallen op trap lopen. Ik wil toch wel weten hoeveel treden de trap heeft. En het is ook nog goed voor de conditie. Het zijn er precies 1444 tot aan de voet van het christusbeeld. En een prachtig uitzicht over de stad cochabamba. Vanaf hier zie je ook pas hoe groot en uitgebreid de stad is. Ook naar beneden via de trappen. Beneden even bij een winkeltje gezeten om wat te drinken en natuurlijk bij te komen van de inspanning. Hoewel ik wel moet opmerken, dat ik steeds minder last krijg van de hoogte. Blijkbaar is mijn lichaam er al behoorlijk aan gewend. Mijn rode bloedlichaampjes zullen ondertussen wel enkele keren vermenigvuldigd zijn. Ooit geleerd op school, iets met zuurstofopname en transport op grote hoogte.
Daarna verder door de stad. Ook hier weer vele kerken, parken en standbeelden. Aan het eind van de middag nog even over de markt. Fruit, brood en beleg gekocht. Nog even Kip met rijst gegetenin een restaurantje. Om 7 uur terug in het hostel. Alvast mijn fietstassen een beetje inpakken. En TV kijken, Boliviaans voetbal. Verder wat lezen. Morgen weer op de fiets richting La Paz. Ik heb er weer zin in.
Zondag 01 april 2012. Cochabamba - Parotani 75 Km. Totaal 5579 km.
Heerlijk om weer op de fiets te zitten. De eerste 25 km gingen door een groene vallei. Wederom vele kleine veldjes met groenten en fruit, Mais, aardappels enz.
Na 25 km even wat gedronken en gegeten bij 1 van de vele kleine zaakjes aan de kant van de weg. Daar vertelden ze dat vanaf ongeveer 1 km de weg alleen omhoog zou gaan. Ja de Andes he. De rest van de dag geklommen van 2500 tot 3900 meter hoogte. Boven aan de Pas weer wat eettentjes. Kip met rijst en een colaatje gingen er wel in. 3 km verder heb ik mijn tent langs de kant van de weg opgezet. Natuurlijk wel uit het zicht. Na een mooie fietsdag met temperaturen tot 30 graden en in een prachtige omgeving voor het slapen gaan nog even de prachtige heldere sterrenhemel bekeken.
Maandag 02 April 2012. Parotani - Tholapampa. 75 km. Totaal 5654 km.
Dwars over een deel van de Andes, dat is wat er deze dagen moet gebeuren. Ik moet wederom zeggen, de omgeving, de vergezichten zijn werkelijk met geen pen te beschrijven. Prachtig in 1 woord. Vanmorgen begonnen op 3900 meter hoogte. Gedurende de dag gaat het tot precies 4602 meter. Werkelijk het hoogtste punt ooit gefietst. Daartussen ging het regelmatig 250 tot 300 meter naar beneden en natuurlijk ook weer omhoog. Gelukkig onderweg voldoende gelegenheid om iets te eten en te drinken. Dat had ik eigenlijk niet verwacht. Op deze manier hoef ik in ieder geval niet meer zoveel drnken mee te slepen. Na Tholapampa besluit ik mijn tent op te zetten. wederom een prachtige sterrenhemel. Na de Pasta heerlijk geslapen.
Dinsdag 03 April 2012. Tholapampa - Ayzakkollo 90 km. Totaal 5744 km.
Vanmorgen dichte mist met het wakker worden. Lekker terug in de slaapzak, fietsen in de mist is mij te gevaarlijk. Vannacht was het redelijk fris op deze hoogte. Slapen doe ik met een lange broek en hemd lange mouwen. en natuurlijk sokken aan. Rond een uur of 9 komt het zonnetje er door en binnen een uurtje is het helder en fris. Ik pak mijn fiets vol en fiets eerst nog een stukje omhoog in mijn regenpak, tegen de kou. Het is maar 7 graden. Na zo,n 10 km gaat het naar beneden. Ik zak tot 3900 meter en beland op de zogenaamde Alto Plano. Regelmatig 100 meterzakken en vervolgens weer omhoog. De hele dag rond de 3900 meter hoogte gereden. Onderweg weer voldoende dorpjes om te eten en te drinken. En het is zelfs op deze hoogte erg groen. Geen bomen, maar wel veel gras, struikjes en natuurlijk de vele perceeltjes groente enz. Mijn fietdag eindigd in een klein dorpje voorbij Ayzakkollo. Ik kom terecht in een pension. Er zijn er 2 in het dorpje. Kosten voor een bed, in een klein kamertje van 3 bij 2 meter en een hoogte van 2 meter, 2 euro. Dat zijn nog eens prijzen. Maarrrr, geen water, geen douche dus en een gat in de grond als WC. Ach, op deze manier leer je dat we het wat betreft hygiene in NL nog niet zo slecht hebben.
Woensdag 04 April 2012. Ayzakkollo - Calamarca. 74 km. Totaal 5818 km.
De Alto Plano, wel hoog, maar zeker niet vlak. Ook vandaag weer omhoog en omlaag. Doordat het de hele dag bewolkt is komt de temperatuur niet boven de 20 graden. Frisjes dus. Daarnaast staat er een gemene wind uit het Noorden. Dat is tegenwind. Omdat je ver rondom kunt kijken zie je vele onweerswolken. Gelukkig blijft het droog, op de plekken waar ik fiets. Maar de bliksem zo veel zien is wel heel speciaal. Onderweg weer enkele dorpjes waar het goed rusten is. En het uitzicht rondom is met geen pen te beschrijven. Om 5 uur zet ik mijn tent op achter een aarden wal. Ook hier zijn ze de weg aan het verbreden. Achter de wal hoor je bijna geen verkeersgeluid. Na de pasta lekker slapen, ik heb het gehad.
Donderdag 05 April 2012. Calamarca - La Paz 60 km. Totaal 5878 km.
Heerlijk geslapen, maar wel frisjes in de ochtend. Om 9 uur opgestapt met een mager zonnetje. Het blijft erg fris. Wel wordt het drukker op de weg, dat heeft natuurlijk te maken met het komend Paasweekend. Na 30 km begin ik in de voorsteden van La Paz te geraken. Nog eens 15 km verder sta ik bij de tolwegpoort die toegang geeft tot de tolweg naar La Paz. Veel verkeer verlaat hier de tolwegf en maakt gebruik van een smalle weg richting La Paz. Het is dus een stuk rustiger op de autopista. Heerlijk 15 km dalen. In totaal 400 meter. La Paz is gebouwd op enkele heuvels. Maar het oude centrum ligt in een soort kom. Hoewel, als je door de binnenstad wandeld merk je dat het behoorlijk heuvelachtig is. Aangekomen in het centrum ga ik op zoek naar een Hostel. Natuurlijk heb ik al wat adressen uitgezocht. Maar omdat je bijna nooit kunt zeggen wanneer je aankomt, is het altijd afwachten of er plek is. De eerste 2 adressen waren vol. De 3e was een behoorlijk luxe uitziend Hostal. Na wat onderhandelen betaal ik 9 Euro per nacht. Een 1 persoons kamer met douche en WC. En het ziet er allemaal keurig uit. Voor Europese begrippen is dit natuurlijk niet veel voor een overnachting. Voor Boliviaanse begrippen is dit behoorlijk prijzig. Een normaal hostelbed, wel meerdere beden op een kamer kost ongeveer 5 a 6 Euro.
Vrijdag 06 April 2012. La Paz.
Lekker uitslapen, daarna een ontbijt in een restaurantje. Rustig opstarten vandaag. Het is fris vanochtend. Lange broek en shirt aan. Vandaag door de stad gewandeld om eens uit te vissen wat er hier allemaal te doen is. Ivm Goede vrijdag even in de Kerk wezen kijken. Het zit hier vol. En natuurlijk velen in de traditionele kleding. Ondanks dat het een grote stad is zie je , vooral veel vrouwen in deze kleding. En ik moet zeggen, het heeft wel iets speciaals. De hele dag door de stad gelopen en op vele leuke plekken geweest. Toch betijds terug in het hostal. Wat lezen en foto,s uploaden en vervolgens het blog bijwerken. Ik wens vanaf deze plek iedereen fijne Paasdagen toe.

• mooi verhaal weer by Henk te Kronnie
  • Prachtig by je zusje
  • conditie al wat beter? by Silvio
  • luxe... by julian en fam