In Uyuni Bolivia

(Thursday 22 March 2012) by Louisb
Donderdag 15 Maart 2012. San Pedro - El Tatio 80 km . Totaal 4844 km.
Na het ontbijt op de fiets en richting Hoge Andes. De eerste 30 km had ik de vorige dag al verkend, hier geen problemen. Alleen met alle bagage gaat het een stuk langzamer. En de lucht wordt steeds ijler. Op 3000 meter hoogte raak je al snel achter je adem. Sommige stukken waren zo steil, dat ik heb moeten duwen. Na 40 km werd de rippio slechter, weer een tandje erbij en aan de ademhaling denken. Heirbij gerekend dat het 37 graden is, viel het dus behoorlijk tegen. Zelfs het machtige landschap maakte dit niet goed. Behoorlijk uitgewoond werd ik op een zeer slecht stuk opgepikt door 2 wegwerkers. Ik kon de laatste 14 km meerijden achter op de truck. Aan gekomen in El Tatio fiets uitgeladen en kijken wat er hier is. El Tatio is geen dorp, maar een Nationaal Park met geisers. Er staan een paar gebouwen waar de werknemers wonen enz. Verder alleen een plek om te kamperen en Toiletten en wasbakken. Het ligt op 4300 meter hoogte. Het is overdag ruim 30 graden, maar door de wind ervaar je dat niet zo. De geisers zijn actief rond de zonsopkomst. Morgen kijken dus. Eerst Pasta en dan lekker mijn slaapzak in. Trouwens het uitzicht is hier prachtig, rondom bergen tot zo,n 6000 meter hoogte.

Vrijdag 16 Maart 2012. El Tatio. Totaal 4844 km.
Vannacht - 2 graden, koud dus. Om half 7 eruit , want met het licht worden zijn de geisers productief.
En dat is dus ook zo. Heel veel dagjesmensen uit San Pedro en Calama die met tour operators naar boven rijden om dan na zo,n 3 uurtjes weer te vertrekken. Ik blijf achter heerlijk genieten van de omgeving. En als alle volk weg is in een geiserbad van 25 tot 40 graden lekker relaxen.
Wat een leven. Na 1 1/2 uur vind ik het wel goed. heerlijk. Daarna het gebied rondgewandeld. Prachtig. Na de middag nog eens een uurtje in het bad en genieten vsn de prachtige omgeving.
Morgen lekker uitslapen en als de dagjesmensen weg zijn vertrek ik ook. En dan richting Chiu chiu.

Zaterdag 17 Maart 2012. El Tatio - Chiu chiu. 120 km. Totaal 4964 km.
Heerlijk geslapen vannacht. Toen ik vanmorgen wakker werd zat mijn tent vol ijs. Niks van gemerkt. Lekker ontbeten van de broodjes die ik bij me had en daarna de tent uitpakken, laten drogen en weer in de tassen. Om 10 uur vertrokken. Eerst een stukje omhoogen vervolgens naar beneden tot 4000 meter. Over redelijk rippio. dat gedurende de dag soms slecht was. Toen moest ik terug tot 4500 meter, dat viel tegen. Maar de omgeving veranderde ook. Het wed groner en ik zag weer lama,s en vogels. Maar weer na 40 km draaide ik weer richting Atacama woestijn. Het werd dus weer zand en droog. En de wind kreeg ik tegen, bah. Temp 35 graden, en met die wind valt dat tegen. Om 5 uur ben ik gestopt in Chiu chiu, een klein dorpje, maar de Hospedaje was ok.

Zondag 18 Maart 2012. Chiu chiu - Ollaque. 160 km. Totaal 5124 km.
Vroeg op, ontbijt en gaan. Vandaag een zware dag tegemoet, want ik wil de 160 km in 1 dag proberen af te leggen. Gelukkig wind mee. Maar ik moet wel omhoog van 2700 naar 4000 meter. Daarna dalen tot 3800 meter. Het begin was lekker. Asfalt en vals plat. Na 40 km Rippio, maar van goede kwaliteit. Nog steeds omhoog. In het gehucht, eigenlijk een gtote boerderij, San Pedro, door een canyon. Dat was even gemeen steil, maar wel mooi. Via Polapi en Ascotan, de weg word slechter, langs een zoutmeer, maar op en af.Wederom de omgeving is prachtig. ViaCarcota naar beneden richting grens. Ollaque is een grendorp met 200 inwoners. Het belangrijkste hier is het spoorwegcomplex. Daar rijden treinen uit Bolivia met allerlei ertsen Chili binnen.Behoorlijk uitgewoond kom ik aan. het enige winkeltje is nog open en ik eet wat hartigs met een colaatje erbij.Vervolgens naar het logement, er is er maar 1, dus niet moeilijk te vinden. Ze hebben wel een bed voor mij. Alleen geen warm water, dat word dus koud douchen. Daarna nog wat gegeten bij het logement. Kip met rijst en groenten. Geen pasta . Morgen richting Bolivia.

Maandag 19 Maart 2012. Ollaque - Juloca. 90 km. Totaal 5214 km.
De grensovergang ging erg snel, voor ik het wist stond ik 4 km verder bij de Boliviaanse grens. Daar ging het ook supersnel. Het rippio is matig, uitkijken dus. En als je wordt ingehaald is het 1 grote stofwolk. Droog droog. Toch weer kleine vijvertjes en kleine groene struikjes. En veel Lam,s. Onderweg 2 gehuchtjes waar ik mijn water kan bijvullen. Verder natuurlijk rondom de hoge Andes. Soms ben ik er sprakeloos van. Machtig. Hoogte de hele dag tussen 3500 en 3800 meter. temp 38 graden. Kamperen in Juloca.

Dinsdag 20 Maart 2012. Juloca - Uyuni 110 km. Totaal 5324 km.
Het was frisjes vannacht. Vroeg op , alles inpakken en weer het rippio op. De omgeving veranderd weer eerst groen, dan veel rotsblokken en daarna droge vlaktes met af en toe zoutpannen. Ik merk wanneer ik niet ver meer van Uyuni zit. Het wordt erg vlak en in de verte zij ik het wit van de <salar de Uyuni. In de namiddag kom ik aan en zoek een slaapplaats. Er is veel volgeboekt. Uiteindelijk kom ik in een Hospedaje. Maar er is geen wifi. balen.

Woensdag 21 Maart 2012. Uyuni. Totaal 5324 km.
Uyuni verkennen, ontbijtje in een restaurantje, daarna een middag-tour regelen naar de Salar de Uyuni. Indrukwekkend, wat een zoutvlakte. 12000 vierkante km. Op een hoogte van 3650 meter. Op het eerste stuk stond nog wat water, blij dat ik met een jeeptour mee ben en niet op de fiets.Na een 8 km staat er een gebouw . Bouwmateriaal zoutblokken. Dit is het zgn Zouthotel. Nou ik slaap liever in mijn tent. Leuk om te zien. Verder hebben we geluncht bij de jeep en natuurlijk veel foto,s maken van de gigantische omgeving.Tegen de avond terug in Uyuni. Daar loop ik tegen een Duits stel aan die ik al eens ontmoet han in Patagonie, Zij zijn met een ligtandem. Ook zij hebben redelijk wat pech gehad met de fiets. Ben ik gelukkig niet de enige.

Donderdag 22 Maart 2012. Uyuni. Totaal 5324 km.
Vandaag staat weer in het teken vsn opstarten van de tocht. Fiets schoonmaken, tassen inpakken en natuurlijk een Internet cafe zoeken om mijn webblog bij te werken. Toevallig is het vandaag marktdag. Het lijkt de Albert Cuyp wel. Ook nog even genoten van een militaire fanfare, die op het marktplein speelde.Jammer genoeg mag ik hier geen foto,s uploaden. Dat komt nog. Morgen op de fiets richting Potosi.

• hoog & droog by je zusje
  • afzien.... by Rinus en Ineke
  • potosi sucre by jorgen
    • Sucre by Louis
  • winterberg by julian en fam.
  • warm bad... by Rinus en Ineke
  • mooie foto's by henk te kronnie