Terug in Santiago de Chile.

(Saturday 3 March 2012) by Louisb
Woensdag 29 februari 2012. Bariloche - Osorno. Busreis.
9 uur precies vertokde bus richting Osorno Chile. Leuke busrit door de bergen en langs meren. Ook langs de vulkaan Puye Huy. deze vulkaan had 5 jaar geleden een uitbarsting. Heel veel vulkaanas ligt er in de bossen. De afgelopen dagen heeft het veel geregent, dus al die as spoelt van de bergen en komt in de rivieren, maar ook op de wegen terecht. Heel apart om zulke grote hoeveelheden vulkaanas te zien. Om 15.00 uur komen we aan op het busstation van Osorno. Dit maal niet zoveel problemen aan de grenzen. Mijn paspoort raakt al aardig vol met al die grenspassages.
Om 18.45 uur vertrekt de bus van Osornonaar santiago. Ongeveer 110 km over de Pan Americana.

Donderdag 01 Maart 2012. Busreis Osorno - Santiago de Chile.
Een lange busreis is eigenlijk helemaal niets aan. Je wordt er alleen ontzettend slaperig van. Al snel had ik dus mijn ogen gesloten en mijn oordopjes in. Om 06.30 uur komt de bus aan op het centrale busstation van Santiago. Rustig mijn fiets weer beladen en naar het Hostel International gereden.
Natuurlijk veel te vroeg om in te checken. Ik moest dus tot 10 uur wachten om op mijn kamer te kunnen. Maar ik mocht wel mee ontbijten. Erg aardig. De middag even de buurt van het Hostel bekeken. Daarna bij terugkomst in het Hostel mijn Reisschema en fietsplan naast elkaar gelegd.
Zodoende kom ik erachter dat ik tot nu toe ongeveer 10 dagen achter mijn geplande schema loop. dat komt natuurlijk omdat ik meer dagen in Patagonie heb doorgebracht als eerder de bedoeling was. Maar het is me er prima bevallen. Dus. Ik heb 2 opties. Optie 1 is gewoon gaan fietsen en kijken of ik misschien aan het eind van mijn fietsreis een lange busreis richting Lima moet maken. Of optie 2, Nu een 1000 km met de bus reizen. Zodoende hoef ik niet langs de hele Pan Americana te fietsen. En het eerste stuk lijkt mij niet echt interesant. Kies ik optie 1 dan loop ik wel het risico om leuke delen van Peru te missen. En dat wil ik niet.
Dus optie 2 uitvoeren. Buskaartje regelen. Dat kon nog mooi voor het avondeten. 3 Maart heb ik de nachtbus naar Copiapo geboekt. De volgende dag, 4 Maart begin ik dan weer te fietsen richting Atacama desert. Dat worden weer pittige fietsdagen.

Vrijdag 2 Maart 2012. Santiago.
De gehele dag door de stad gewandeld. Heel veel bijzondere gebouwen en veel Parken in de stad. En natuurlijk in die parken veel standbeelden. dat valt echt op. Omdat het erg warm is, 35 graden, hangt er een smogdeken over de stad. Dat zie je eigenlijk pas goed als je richting de bergen aan de rand van de stad kijkt. Vanavond weer eten in het Hostel. In dit Hostel kun je geen gebruik maken van de keuken. maar ze maken wel elke avond een maaltijd. Kosten zo,n 4 Euro . Prima te doen dus.