In Coyhaique 26 Januari

(Friday 27 January 2012) by Louisb
Hallo, de kaart klopt niet meer. Ik moet zo lang wachten als ik iets fouts heb ge-upload, dus ik laat het maar even zo.
Zaterdag 21 Januari 2012. Rustdag Castro. Overdag een beetje door het stadje gewandeld. Natuurlijk ook koffie en kuchen gehad. Dit keer bij een Duitser, in cafe Aleman. En dit keer met echte duitse slagroom. Heerlijk. Verder natuurlijk op de bekende Plaza d,armas gezeten. Daar heb ik ook het zwitsers stel weer getroffen. Ook zij varen vannacht over. Om 2100 uur sta ik beladen bij de Ferry. Maar het duurt nog tot 2200 uur voordat we erop mogen. Om half 1 s,nachts vertrekt hij. De vaart duurde maar 6 uur. Vervolgens moesten we 3 uur wachten. Het was namelijk laag water. Om 9 uur konden we eindelijk van boord.
Chaiten - Yelcho gletsjer 62 km. Totaal 1572 km
Chaiten, een dorpje dat 4 jaar geleden getroffen is door een vulkaanuitbarsting en dat kun je nog goed zien. de helft van de huizen staat nog in ongeveer 1 meter vulkaanas. Een raar gezicht. Verder is er natuurlijk wel veel herbouwd. De eerste 30 km van de Caratera Austral is asfaltweg. Wat een prachtige omgeving, veel groen, bergriviertjes en natuurlijk bergen. Na 30 km hield dus de verharding op. In plaats daarvan Rippio. Rippio is eigenlijk een wasbord weg of pad. Veel stenen, kuilen enz. Maar ook nog wegenbouwers, die Pinochets Caratera Austral Stuk voor stuk aan het asfalteren zijn. Het is ook al niet erg plat. heuveltjes van zo,n 150 meter hoogte en dan met sporen en keien. In de namiddag aangekomen bij de camping in de buurt van de gletsjer Yelcho. Ik sta hier samen met de zwitsers, met wie ik deze dag ben opgefietst. Temperatuur vandaag 35 gr, beetje wind tegen, maar de stenen zijn het ergst. Gelukkig duurt dat nog maar 900 km.
Maandag 23 Januari 2012. Yelcho Gletsjer - La Junta 87 km. Totaal 1659 km.
Wat een prachtige omgeving, bergen, snelstromende riviertjes, bossen. En natuurlijk die prachtige weg. of pad, met kuilen, stenen wasbord en stof. Het is afzien geblazen, auto,s die langskomen werpen gigantische stofwolken op. Even de adem inhouden, maar de ogen open, anders mis je een kuil of dikke kei en lig je in het stof. En erg veel steile klimmetjes, na zo,n 40 km voelt mijn achterwiel een beetje wiebelig aan, lekke band. Alles van de fiets pakken, band verwisselen, alles weer opladen en weer verder. Op een afdaling even later schiet 1 van mijn achtertas beugels los. mijn tas komt even in het achterwiel voordat ik kan stoppen. Weer de fiets afladen tas opnieuw vastmaken ,gelijk de ander even controleren. Alles weer opladen en gaan.Onderweg in Santa Lucia eten ingeslagen bij het enige winkeltje in dit gehucht. Gelijk een eet en drinkpauze ingelast. Dan weer verder. weer terug op het rippio merk ik dat ik er toch een beetje aan ga wennen. het fietst al een stuk zekerder.Na 87 km gestopt bij een camping net voor La Junta. Ook de Zwitsers komen later op de middag ook hier aan. Nog veel later komen er nog 2 zwitsers op de Camping. s,avonds bij elkaar gezeten en lekker geouwehoerd over van alles en nog wat.
Dinsdag 24 Januari 2012. La Junta - Puyuhuapi 68 km. Totaal 1727 km.
Lekker fietsweer, 25 graden, licht bewolkt en een beetje wind tegen. Ik begin te wenne aan het slechte wegdek. Vandaag veel heuveltjes en dat valt niet mee op de keien. Maar ook weer een prachtige natuur. Geeindigd net voor Puyuhuapi, camping aan een prachtig meer. Met een gigantisch uitzicht. Ook het zwitsers stel komt weer op de camping.
Woensdag 25 januari 2012. Puyuhuapi - Villa Amengual 90 km. Totaal 1817 km.
De zwitsers hebben een rustdag, dus die zie ik voorlopig niet terug, denk ik. Het eerste stuk was de Rippio redelijk tot goed. Na 40 km een behoorlijk slecht stuk weg. Maar tegelijk ook een redelijk hoge bergpas over van 700 meter. en dat met al die losse stenen. Af en toe mijn fiets door de bocht moeten duwen. De temperatuur steeg tot 35 graden, dat ws dus weer afzien. Rond de middag was ik boven, maar met zo,n slecht pad gaat afdalen ook niet vlotten. Met pijn in mijn handen van het remmen kom ik uiteindelijk beneden aan. Na de afdaling een grote verassing, asfaltweg. Heerlijk. Maar dat plezier is van korte duur. Klimmen tot de volgende pas van 500 meter hoogte. Maar dit keer op asfalt. Dus niks duwen. Op een uitzichtpunt even gerust en wat gegeten en gedronken. Dat is pas genieten. Na een korte afdaling kom ik aan in het dorpje Villa Amengual. Eerst inkopen doen en dan o zoek naar een kampeerplaats. die vind ik via een eerste hulp post. De Verpleegster die de post bemand gaat ook over het parkje waar fietsers mogen kamperen. Zonder douche , maar wel een WC gebouw met wasbak red ik mij wel.Even pasta maken en dan mijn slaapzak in.
Donderdag 26 Januari 2012. Villa Amengual - Coyhaigue 152 km. Totaal 1969 km.
Vanmorgen vroeg eruit. Het was net 14 graden. De lucht is bewolkt en er lijk regen op komst te zijn. Omdat ik op een asfaltweg zit wil ik vandaag naar een wat grotere plaats fietsen. Dat is Coyhaique. Een prachtige route met een pas van 770 meter eneentje van 600 meter maken deze dag redelijk zwaar. Maar het uitzicht maakt veel goed. Net als de afgelopen dagen. Veel bergen met altijd wild stromende riviertjes. Nog enkele fietsers tegengekomen. Natuurlijk even gestopt, nieuwtjes uitwisselen en weer verder. Een grote pauze gehad in los Torreones. 15 km voor mijn einddoel nog door een tunnel. Gelukkig redelij verlicht, maar bergop gaat het niet erg snel. Goed uitkijken is het devies. Aangekomen in Coyhaique was het even zoeken naar een Hospedaje, de meeste zaten al vol. Hier blijf ik een extra nacht. Morgen dus een rustdag. zaterdag weer verder.

• afzien by henk te Kronnie